Ivanhoe

av (forfatter) og Dyre Hauge (oversetter).

Damm 1986 Innbundet

Korsfarerridderen Ivanhoe er villig til å gi sitt liv for at kong Richard Løvehjerte skal beholde makten i England. I den berømte turneringene ved Ashby møter Ivanhoe og kongen de normanniske fiende. Boken omhandler kampene mellom den engelske og den skotske adel.

Forlag Damm

Utgivelsesår 1986

Serie Damms udødelige

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted England

Hva jeg synes om denne klassikeren? Tja... den var jo absolutt velskrevet og spennende var den også, men den inneholdt et veldig stort persongalleri som var litt vrient å holde orden på, og den var full av gammeldagse ord som ikke var helt lette å skjønne. Visst var den underholdende, sånn i bunn og grunn, men den kommer ikke på listen over favorittene. Terningkast 4.

"Jeg har hørt så mye om frihetens velsignelse," sa han til seg selv, "jeg skulle ønske en vismann ville si meg hva jeg skulle bruke den til, nå jeg har den."

Her på øya liker vi ikke tukt, uten når den hellige kirke refser den den elsker.

dette er de klasikerne jeg lese skal lese og har lest fra trine ( jeg er 12 år

Bøker som hovedkarakteren Matilda leser i boken av Roald Dahl med samme navn.

Ikke min, men basert på en leserundersøkelse foretatt i 1950 av husorganet for Columbia University Press, The pleasures of Publishing.

Selv har jeg rappet den fra boka: 325 rankinglister om likt & ulikt. Denne boka kan absolutt også anbefales, den er velegnet til, som jeg leste i en vinspalte en gang, ureflektert konsum.

ivanhoe skal vist være en veldig bra bok. forresten her er et haiku dikt jeg har laget. lange som vinteren korte som sommeren søte som kirsebær

• "Kong Salomos miner - roman" av H. Rider Haggard
  • "Hjortedreper - den første krigsstien" av James Fenimore Cooper