Iskald

kriminalroman

Gyldendal 2019 Innbundet

Agnes Lovise Matre tilbake med ny krim etter suksessen «Skinnet bedrar». Klokken 05.00 ljomer lyden fra fløyta på M/F «Utne» mellom fjellene i Hardanger. Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen Bengt Alvsaker er en av 250 nervøse utøverne som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord for å hive seg på syklene, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet.
Da opptellingen gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. Hvem er da den druknede, og hvordan havnet han blant Xtreme-deltakerne? Det blir snart åpenbart at det ikke var en ulykke.
Bengt Alvsaker og hans team står foran sin hittil mest kompliserte sak. Jakten på en drapsmann i det lille lokalsamfunnet skal virvle opp mye grums og avdekke gamle og betente hemmeligheter. De idylliske Hardanger-bygdene blir aldri de samme igjen.

ISBN13 9788205511705

EAN 9788205511705

Omtalt sted Kvam

Her er min omtale av Isklar. Linken fører til min bokblogg.

Litt tregere enn den første krimboka om Bengt Alvsaker, men ellers en godt snekret historie som sådan. Les mer her hvis du vil

• "Englestrøk" av Fredrik Schmidt Fotland
  • "Eremittedderkoppen" av Fred Vargas