Isbaderen

kriminalroman

Gyldendal 2011 E-bok

Da liket av Sveinung Adeler blir funnet i havnebassenget i Oslo, skjønner politietterforsker Lena Stigersand raskt at det er snakk om et mord, ikke ei ulykke. Da det viser seg at en stortingsrepresentant kan være innblandet, blir Lena bedt av sine overordnete å holde henne utenfor etterforskninga. Samtidig etterforsker politiførstebetjent Gunnarstranda drapet på ei narkoman jente som kanskje så hvem som dytta Adeler i vannet. Dette er den åttende romanen med politiførstebetjent Gunnarstranda.

Politiførstebetjent Gunnarstranda og kollegaen Lena Stigersand står overfor sin vanskeligste sak "Vannet på den dødes ansikt frøs til is mens de så på. Et glasert fjes tilhørende en ung mann med kort, lyst hår." En tidlig førjulsmorgen heves liket av Sveinung Adeler opp fra havnebassenget ved Rådhuset. Det ser ut som en julebordsulykke, men politietterforsker Lena Stigersand avdekker snart at det dreier seg om drap. Lena får et tips om at den drepte kvelden før hadde en middag med en fremtredende stortingskvinne, men hun nekter hardnakket for at det er tilfelle. Noen lyver, og Lena aner at hun blir forfulgt av en mann under etterforskningen. Hvem kan hun stole på? Og har den narkomane jenta som politiførstebetjent Gunnarstranda etterforsker drapet på, sett hvem som dyttet Adeler i vannet?

ISBN13 9788205421158

EAN 9788205421158

Serie Gunnarstranda og Frølich (8)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

spennende krim, ante hvordan det hang sammen tidlig i boken, men dukket opp noen overraskelser.

Denne likte jeg godt! Overraskende, men troverdig. Og spenningen holdt helt ut.

Den svakeste boka Dahl har skrevet. Klisjeene hagler og referansene til musikk og film virker påtatte. Hovedpersonen Lena Stigerstrand er svakt tegnet i forhold til hvordan Gunnarstranda og Frohlich, som nå er bipersoner har fremstått i de tidligere bøkene. Plottet holder mål uten at det blir særlig spennende. Til det er de språklige svakhetene for store.

Så här ska en deckare vara. Fantastiskt inläst av Gisken Armand, spännande, väl beskrivna personer och en handling med överraskningar hela tiden. Har läst flera av Kjell Ola Dahls deckare men ingen av de tidigare har gett mig så mycket som Isbaderen.

Kanskje den svakeste boka jeg har lest av Dahl, synes selve plottet virket ganske søkt, mye annet i handlingen, og spesiellt hovedpersonen virket egentlig lite troverdig. Skuffende levert av Dahl, som tidligere har levert krim på høyt nivå.

Politikk er noen ganger som et vannspeil som tar farge av omgivelsene og øyet som ser. Den som skal avklare folkerettspørsmål må ofte være flinkere med språk enn moral.

Bøker kjøpt pr 24/11. Må bare få nok tid til å lese... Prioriteringer, prioriteringer.... ;)

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Søsteren - kriminalroman" av Kjell Ola Dahl
  • "Assistenten - kriminalroman" av Kjell Ola Dahl