Isakskatedralen

av (forfatter) og Tor Tveite (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

På et sykehus i Helsingfors våkner en sytti år gammel mann opp etter et slaganfall. Hele livet hans er forsvunnet fra hukommelsen. Etter et par uker kommer han til seg selv igjen. Ikke helt, men han vet i hvert fall hvem han er. Enkemann med en sønn. Sønnen jobber i St. Petersburg med å forgylle Isakskatedralen til det forestående trehundreårsjubileet. Faren uroer seg for at sønnen skal ha blitt religiøs, og så snart han blir utskrevet vender han nesen mot St. Petersburg. Nå skal han og sønnen snakke ut og bli venner.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202248581

EAN 9788202248581

Omtalt sted St. Petersburg Helsinki

Forlagets omtale av boken gir inntrykk av at den eventyrlige reisen til St Petersburg fyller mesteparten av boka. Men første halvdelen foregår utelukkende på sykehuset, uten at det gjør den mindre eventyrlig enn del to. Burlesk,, ellevilt morsom, idérik, dyp og følsom er andre ord som jeg syns passer for å karakterisere denne romanen.

For å gi et inntrykk av fortellerstilen og hovedpersonen, har jeg valgt en smakebit fra side 11:

"- Jeg har laget et skjema over det som har skjedd i hodet Deres. Det illustrerer hvor lite alt står og faller på. De hadde hellet med Dem som kom hit så fort. Dette kunne ha skjedd hjemme.

Jeg betraktet tegningen. Den viste delene i hjernen, som skjøre sopper. Ut fra dem gikk det streker som var fulle av blod. For enden av en av strekene var det et kors. Der stoppet alt, der ble livet mitt hengende og dingle.

- De kan beholde denne tegningen, sa Kallio og plasserte den på nattbordet mitt.

-Jeg liker den ikke.

-Det er godt å vite hva som har skjedd. Kjennsgjerninger er av stor betydning for at pasienten skal komme seg, sa Seppänen. Jeg registrerte at jeg tenkte på sønnen min.

-Jeg liker ikke fortida, jeg vil tilbake til verden, sa jeg og forsøkte å slenge venstre fot over høyre. Den skled følelsesløs tilbake på gulvet. Jeg fikk lyst til å røske den av."

Det var av frykt han tok Gud til seg. Et uredd menneske lar seg ikke frelse. Gutten tror a Gud vil sende en skytsengel som skal gjøre alt det ubehagelige for ham og ta ansvaret.

I løpet av lunsjpausen har han mistet all aggresjon, glød og målbevissthet - alt det som gjorde at han i sin tid avanserte til direktør for kundeservice.

Lista er laget i forbindelse med utstilling i biblioteket

• "Guds ord" av Kari Hotakainen
  • "Tiberiusklippen - roman" av Sigmund Jensen