Internasjonalen

Gyldendal 2006 Innbundet

I Innvik er postkontoret lagt ned, svømmehallen uten vann, og glassverkets nye styre nekter bedriftens hornorkester å spille Internasjonalen. Korpsets medlemmer innser at noe må gjøres, og setter kursen mot en samling i Töcksfors hvor de skal spille Internasjonalen. Korpsets ferd blir uventet lang og innholdsrik idet de litt uforvarende kjører om bord på danskebåten.

Ny samfunnsengasjert roman fra Gunnar Kopperud. Internasjonalen handler om en norsk innlandskommune under press: Postkontoret legges ned, biblioteket legges ned, svømmehallen stenger, skolene forfaller. Samtidig pågår det en ødeleggende utvikling på arbeidsmarkedet i kommunen. Den 300 år gamle hjørnesteinsbedriften selges, de nye eierne slakter alt bedriften har av verdier, setter mesteparten av produksjonen ut av landet og skyver ansvaret for de ansatte over på trygdebudsjettet. Men en dag er det nok. Medlemmene i hornorkesteret ved den tidligere bedriften får en instruks de ikke kan leve med, gjør opprør og legger ut på en reise for å redde lokalsamfunnets og sin egen ære. Det skal vise seg å bli en ferd som forandrer både historien og dem selv.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205358201

EAN 9788205358201

Omtalt sted Norge Sverige

Her er titler jeg liker å anbefale hvis folk kommer og spør etter noe hyggelig. Stort sett er det bøker jeg har lest selv. Håper jeg kommer på flere etter hvert, og tar gjerne i mot tips!

• "Politikapteinens fange - roman" av Gunnar Kopperud
  • "Hviske i mørket - roman" av Gunnar Kopperud