Innocentia park

Cappelen Damm 2010 E-bok

Eiendomsmagnaten Thomas Mader begynte å gå fordi han fikk så vondt i ryggen av den rådyre designerstolen han fikk av sin kone til sin 50-årsdag. Men når han først har begynt å gå, klarer han ikke å holde opp. Og han går ikke bare av seg ryggsmertene, han går også av seg sitt gamle liv. Han selger alt han eier, og sier opp alle de ansatte. Forholdet til kona er preget av likegyldighet, og forholdet til sønnen er preget av motvilje, forakt og avvisning.

ISBN13 9788202303037

EAN 9788202303037

Omtalt sted Tyskland

Eiendomsmagnaten Thomas Mader har kommet til et vendepunkt i livet sitt. Han er så trett og lei av livet sitt at han vil ut av det. Forholdet til kona og den udugelige sønnen hans er elendig. Han bestemmer seg for å selge firmaet sitt, og han begynner å gå. Men mens han er i ferd med å realisere drømmen om å melde seg ut av sitt eget vante liv, skjer det uventede. Først havner sønnen hans i koma mens han oppholder seg i Malaga. Så forsvinner en ung gutt i Innocentia Park ...

Ambjørnsen skriver som vanlig svært godt. Det jeg liker best med hans bøker er den mørke humoren. Denne gangen er hovedpersonen ikke fullt så kynisk som Ambjørnsens figurer pleier å være, og det gir ham et skinn av sympati - selv når han lyver og dekker til virkeligheten. Mads Ousdal - en av mine yndlingsopplesere - gjorde opplesningen nydelig.

Boken starter ganske tregt og avslutter når man er inne i en god flyt, skulle gjerne hatt 100 sider til. Thomas Mader er en sær fyr og slipper stort sett FOR billig unna, noe som ser ut til å snu mot slutten, men da ender som sagt boken

Nå for tiden finnes det ikke et menneske under nitti som forstår hvorfor man går rundt med en avslått mobiltelefon i lommen.

En ting er å være dus med Klaus Kinkel, noe ganske annet er å vise frem sider ved seg selv som man så langt ikke har hatt den villeste anelse om: Thomas Mader i Hawaii - skjorte ! Jeg kunne like gjerne ha møtt opp på kontoret i julenissedrakt og nettingstrømper !

Det er ikke mer enn et par år siden vi lo av klimaforskerne, nå steker vi egg på biltakene, selv helt nord i Tyskland.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser

03.10.2020 ble det lånt første bok på bokstav A på biblioteket.
Jeg hopper over bøker jeg har lest før og husmorporno

Liste for romaner og fiction - boksamling

• "Det gyldne vakuum" av Ingvar Ambjørnsen
  • "En lang natt på jorden" av Ingvar Ambjørnsen