Innganger

om lesing og litteraturformidling

Fagbokforlaget 2004 Heftet

Boka handler først og fremst om formidling av litteratur til ikke-instrumentell bruk, dvs. den type litteratur som ikke er rettet mot å finne svar på konkrete, praktiske spørsmål. Den tar for seg prosessen hvor man vurderer litteraturen i forhold til leserens ønsker og holdninger, hovedsaklig knyttet opp mot skjønnlitteratur og generell litteratur. Boka inneholder arbeidsoppgaver og er skrevet spesielt med tanke på studenter i bibliotekarutdanningene. Den kan også være interessant for studenter i bokbransjefag og andre som jobber med litteraturformidling.

For alle som studerer forholdet mellom bokmarked og lesning, og alle som arbeider med å formidle litteratur, er kunnskap om leserens valg og leserens motivasjon for å lese av stor interesse. Slik kan formidleren få innsikt i hvordan en på best mulig måte kan veilede leserne eller skape leselyst. Denne boka handler først og fremst om formidling av litteratur til ikke-instrumentell bruk det vil si den type litteratur som ikke er rettet mot å finne svar på konkrete, praktiske spørsmål. Innganger handler om «den egentlige formidling». Dette er prosessen hvor man vurderer litteraturen i forhold til leserens ønsker og holdninger, hovedsakelig knyttet opp mot skjønnlitteratur og generell litteratur.
I Innganger bruker forfatteren noen begreper og tenkemåter fra litteraturteorien og litteratursosiologien. Tveit tydeliggjør også i boka hvor viktig det er å reflektere omkring litteraturformidlerens arbeid.
Åse Kristine Tveit (f. 1963) er lektor ved Bibliotek- og informasjonsstudiene, Høgskolen i Oslo. Tveit er cand.philol. med hovedfag i litteraturvitenskap om leserens lyst.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004

• "Litteratur- og kulturformidling - nye analyser og perspektiver" av Helge Ridderstrøm
  • "Midt i svevet" av Arne Svingen
  • "Udyr" av Ingvild Bjerkeland