Innføring i psykologi

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

Boka gir en introduksjon til fagområdet psykologi. Blant temaene som presenteres er ulike psykiske lidelser og behandlingen av dem, utvikling og personlighet, tanke og kunnskap, samt sosiale prosesser. Boka er tilpasset helse- og sosialfaglige utdanninger. Har ordliste, litteraturliste, stikkord- og navneregister.

Denne boken gir en bred og omfattende innføring i psykologfaget, i kommunikasjon og i relasjonens kunst, samt i psykiske lidelser og i behandlingsarbeid. Dette utgjør til sammen helt sentrale kunnskapsområder for sykepleiere, vernepleiere, barnevernspedagoger, sosionomer og andre helse- og sosialarbeidere og andre faggrupper som daglig arbeider med mennesker.I denne nye utgaven er det lagt til flere viktige tema. Den største endringen inkluderer en helt ny del om psykiske lidelser, der de mest sentrale lidelsene som rammer mennesker i dag blir gjennomgått. Nytt er også at en tar opp behandling av psykiske lidelser og arbeid med mennesker med psykiske lidelser, noe som er særlig relevant for sykepleiere og andre faggrupper som møter mennesker med psykiske lidelser i sitt arbeid. Det er også inkludert og gjort rede for flere nye begreper, som gir ny innsikt og forståelse i psykologifaget og som danner grunnlag for en videre utvikling og praksis i faget, for eksempel .mentalisering..

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390706

EAN 9788205390706

• "Psykologi - en innføring for helse- og sosialarbeidere" av Vigdis Bunkholdt
  • "Sykdomslære - indremedisin, kirurgi og anestesi" av Dag Jacobsen
  • "Metode og oppgaveskriving" av Olav Dalland
  • "Kommunikasjon i relasjoner - personorientering, samhandling, etikk" av Hilde Eide
  • "Dynamisk psykiatri i teori og praksis" av Johan Cullberg
  • "Den indre samtalen - lær deg kognitiv terapi" av Torkil Berge
  • "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helsefarlige mennesker" av Aud Dalsegg
  • "Menneskekroppen - fysiologi og anatomi" av Olav Sand
  • "Hvordan krenkede barn blir syke voksne" av Anna Luise Kirkengen