Inn i teksten - ut i livet

nøkler til leseglede og litterær kompetanse

av (redaktør), Elise Seip Tønnessen (redaktør) og Hanne Dahll-Larssøn (redaktør).

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boka tar for seg arbeidet med litterære tekster i skolen, og kan brukes som en ressursbok for lærere, lærerstudenter, bibliotekarer og andre som jobber med barn og bøker. Inneholder teoretisk bakgrunnsstoff, tips til videre lesing, konkrete undervisningsopplegg og litteraturpedagogiske metoder. Har litteraturliste.

Inn i teksten ut i livet er tenkt som en ressursbok for arbeidet med litterære tekster i skolen. Her presenteres mange forskjellige arbeidsmåter som kan åpne teksten for unge lesere. De følges opp med eksempler på undervisningsopplegg og oppgaver og en rikholdig flora av gode litteraturtips. Elevenes stemme klinger med, i tekster de har produsert og kommentarer til oppleggene.
Boka bygger på mange års erfaring med litteraturformidling i skolen, samlet fra klasserom på mellomtrinn, ungdomstrinn og videregående skole. I prosjektene Inn i teksten, Ungdom inn i teksten og Teksten i bruk har lærere og elever sammen gledet seg over den nyeste barne- og ungdomslitteraturen og prøvd ut ulike måter å nærme seg den på. Bak prosjektene står Norsk barnebokinstitutt med støtte fra norsk kulturråd.
Inn i teksten ut i livet henvender seg til lærere, studenter i lærerutdanningen og bibliotekarer og andre som brenner for barn og bøker.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Her kommer jeg til å samle bøker som jeg har lest og som jeg skal lese, og som (som jeg tror) er relevante for skolebibliotekarbeidet. Lista skal fungere som en referanseliste/huskeliste og forhåpentligvis gjøre mitt fundament som skolebibliotekar enda mer solid.

Boktips mottas med takknemmelighet!

• "Barneboklesninger - norsk samtidslitteratur for barn og unge" av Agnes-Margrethe Bjorvand
  • "Litteraturens nytteverdi" av Atle Skaftun
  • "Ungdomslitteratur - ei innføring" av Svein Slettan