Inn i elden

Samlaget 2013 Heftet

Finnmark, 1600-tallet. De to unge jentene Elen og Dorothe havner på hver sin side i den grufulle heksejakten. Elen er datter av en "klok kone", mens Dorothe er riksmannsdatter fra København. De to jentenes liv krysser hverandre da Dorothe blir giftet bort og flytter til Vardø med mannen sin.

I tiåra frå 1620 og utover blei i alt 80 "trollkvinner" dømde til døden på bålet i Finnmark. I denne romanen møter vi to unge jenter som hamnar på kvar si side i denne utrulege og skremmande delen av norsk historie. Romanen har to parallelle forteljarar, den velståande Dorothe frå København og den fattige Elen, som er dotter av ei "klok kone" i Finnmark. 16 år gammal blir Dorothe gifta bort til ein mykje eldre mann og drar med han til Vardø, der Dorothes og Elens liv kryssast på dramatisk vis. Gjennom dei to like gamle, men svært ulike jentene, får vi ei levande og poetisk skildring av å vere på veg inn i vaksenverda, og av ei fjern fortid med både parallellar og sterke kontrastar til vår eiga tid.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1600-tallet

Omtalt sted Finnmark

Romanen til Aina Basso kan anbefales for de som ennå ikke har lest den. Den er interessant og inneholder den forventede dramatikk som temaet i romanen tilsier at den skal inneholde.Hun klarer å få frem hvordan denne tiden var; ikke minst for de som var i faresonen for møtet med rekvedbålene. Men også det å være 16 år, bli giftet bort for å ende opp i det værharde Øst Finnmark der ektefellen din er en av de som har ansvaret for å straffe de «skyldige».Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest romanen

Så ble det Aina Basso igjen: Inn i elden. Skrekk og gru og grusomme skjebner! Bakteppet er trolldomsprosessene i Finnmark, året er 1621. Du vet jo hva som venter deg når boktittelen og temaet er av dette kaliberet. Og nok en gang briljerer Basso både som historiker og levende og intens skildrer av en klaustrofobisk tid. På det psykologiske planet er hun også knallgod. Jeg tror på personene i boka, jeg lever i litt i ”deres sko” og forstår faktisk at den snille Dorothe fra København faktisk mener mannen hennes gjør viktige og gode gjerninger når han forfølger ”trollkjerringene”. Personene er fiktive men er bygd på virkelige hendelser og ekte tilståelser, og Basso har også med utdrag fra virkelige rettsaker fra denne tida. Denne boka er mye mer fortellende og handlingsmetta enn ”Finne ly.” Det er mye som skjer, mange skjebner som møtes på voldsomt vis. En sterk, rå og på samme tid troverdig roman om et av de mørke kapitlene i vår histore.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Denne gleder jeg meg til å brukei i undervisningen min!

Dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har fugl eller fjær i tittelen. Eller på coveret.

Bøker jeg liker å ha på anbefalingshylla mi på Stavanger bibliotek.

• "Arrfjes - roman" av Terje Torkildsen
  • "Udyr" av Ingvild Bjerkeland