Inger Gulbrandsen

ungdomstid i fangeleir

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Inger Gulbrandsen var 17 år da krigen kom til Norge. Som mange andre valgte hun å kjempe mot nazismen. Etter to år ble hun tatt til fange. Boka forteller historien om den unge kvinnens opplevelser i en tysk konsentrasjonsleir. Med ordforklaringer, litteratur- og kildehenvisninger.

Inger Gulbrandsen var 17 år da krigen kom til Norge. Som mange andre valgte hun å kjempe mot nazismen. Etter to år med motstandsarbeid ble hun tatt til fange. Først satt hun ett år i den norske fangeleiren Grini, og deretter ett og et halvt år i konsentrasjonsleiren Ravensbrück i Tyskland.Boka gir et varmt og nært portrett av en ung og engasjert jente som ble utsatt for noe av det verste man kan tenke seg, men likevel overlevde med humøret og viljen i behold, mye takket være gode minner fra barndom og ungdom. Den dramatiske og medrivende historie om en ung kvinnes opplevelser i fangenskap, blir nå, over 50 år senere, fortalt i denne boka. Historien er bygd opp delvis retrospektivt, der vi først møter den tjue år gamle Inger i konsentrasjonsleiren Ravensbrück og får livet hennes før den tid presentert i bilder som nøster opp hennes barndoms- og ungdomstid og forklarer hvorfor hun er havnet der hun er. Hun ble født inn i en arbeiderfamilie, vokste opp i Tøyengata på Oslos østkant i et radikalt politisk miljø, og kom tidlig i kontakt med flyktninger fra Hitlerregimet som kom til Norge. Også oppveksten er levende skildret. Miljøene på Tøyen med gråbeingårdene, utedoene, rottene og de trange leilighetene forteller om vår nære fortid.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

Serie Biografien om

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge

Omtalt person Inger Gulbrandsen

• "Milorg D13 i kamp - episoder fra det hemmelige militære motstandsarbeidet i Oslo og omegn under okkupasjonen nedtegnet etter Milorg-rapporter og personlige beretninger" av Kjell Sørhus
  • "Biografien om Camilla Collett - stemmen fra "de stummes leir"" av Siri Senje
  • "Ellisif Wessel - en biografi" av Steinar Wikan
  • "Knut Hamsun - guddommelig galskap" av Øystein Rottem
  • "I Hitlers grep - Europas barn under nazismen" av Lynn H. Nicholas
  • "Det var her det skjedde - Oslo under andre verdenskrig - sett i dag" av Ottar Samuelsen
  • "Narvik 1940" av Bjørn Bjørnsen
  • "Bak rapportene - ny rapport fra "Nr. 24" i Kompani Linge" av Gunnar Sønsteby
  • "De overlevende - 19 norske kvinner og menn forteller om sine liv i Hitlers fangeleirer" av Mari Jonassen
  • "Den farlige våren" av Per Hansson
  • "Stalins hevn - den røde armé i Tyskland 1944-45" av Niclas Sennerteg
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle