Ingenting å angre på

Gyldendal 2011 E-bok

Vegard reiser alene på hytta med de tre døtrene, hans kone Heidi skal komme etter med toget neste dag. Hun skal ha en natt med elskeren sin. Gjennom to døgn følger vi Heidi og Vegard, på hver deres kant, i to helt ulike virkeligheter.

Stilistisk suveren roman om hverdagsliv og utroskap.Det er varm junikveld og sommerferiestart. Vegard reiser alene på hytta med de tre døtrene, hans kone Heidi skal komme etter med toget neste dag. Det er et halvårsregnskap som må gjøres ferdig. Men det er ikke jobben som holder Heidi tilbake i byen. I virkeligheten skal hun ha en natt med elskeren sin. Gjennom to døgn følger vi tett på Heidi og Vegard, på hver deres kant, i to helt ulike virkeligheter.

Terningkast 5. Mari Nymoen Nilsen, VG
«Teknisk briljant roman som også klarer å vise frem interessante mekanismer ved bevisstheten.» Anne Merethe K. Prinos, Aftenposten
«Det er fascinerende å oppleve at man som leser nesten umerkelig blir trukket etter hårene inn i denne superrealistiske teksten. Marstein klarer altså det kunststykke det er å berøre selv hardbarkede lesere med en tekst der veldig mye er basert på situasjonsbeskrivelser, tankestrømmer, erindringer og trivielle dialoger, snarere enn en handlingspreget fortelling.» Turid Larsen, Dagsavisen

ISBN13 9788205413726

EAN 9788205413726

Liker den egentlig utrolig godt. Men litt lang + brå slitt

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Fascinerende bok, men slitsom og lese. Kontrasten mellom de to historiene lager en nerve og er godt fått til, men i likhet med mange andre her så syne jeg også det ble litt vel mange repetisjoner og stillstand.

... jeg tenker på Heidi som snakker om vaffelmix, hvor bra det er, hvor få grunner det er til å lage vaffelrøre fra bunnen av...Vaffelmix har gjort terskelen for å lage vafler så mye lavere, har Heidi sagt.

Du må bare være her og nå, du må bli bedre på det. Nå fins nesten ikke, sier jeg. Nå fins hele tiden, sier han. Der forsvant nå, der forsvant nå, der forsvant nå, sier jeg.

Jeg ville ikke være kravløs, jeg ville være krevende, jeg ville være i stand til å få kravene oppfylt, før de forsvant, jeg vil ha kravene og behovene mine tilbake.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Rett og slett alle bøker jeg leser i 2010

Bøker lest

Dette er liste for romaner og fiction. Lånt på bibliotek.

• "Elin og Hans - roman" av Trude Marstein
  • "Hjem til meg - roman" av Trude Marstein