Ingen vitner for vitnet

Oktober 2008 Heftet

I 1986 jobber undergrunnsrockeren Bjørn Harlem turnus på mannsherberget Krohgen. Her overværer han at personalet utfører overgrep, og finner en dag en død mann i en av sovesalene. Tyve år senere, med jobb som professor i litteraturvitenskap, begynner Harlem å grave i det uoppklarte mordet.

1986: Bjørn Harlem spiller i forskjellige undergrunnsband og jobber turnus på mannsherberget Krohgen. Der blir han vitne til overgrep utført av personalet, og en morgen finner han en død mann på en av sovesalene.

2006: Bjørn Harlem, professor i litteraturvitenskap, begynner å undersøke lysskye forhold rundt det uoppklarte mordet. Professoren blir så involvert i saken at det får konsekvenser for ham og hans familie.

"Ingen vitner for vitnet" er en reise i nær norsk historie. Det er også fortellingen om en romanse som ble et varig forhold, og en humoristisk studie i den alternative musikkscenen på 80-tallet, der svartkledde rockere skapte sin egen virkelighet - midt i jappetiden. Dette er en spennende og reflektert Oslo-roman om kontroll og overskridelse, og om vitnets forpliktelser og muligheter.

I 2007 ble Christian Refsum nominert til Kritikerprisen for "Ingen vitner for vitnet". I 2008 mottok Refsum et av Bokhandelens forfatterstipend for denne romanen.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

Tildelt litteraturpris Bokhandelens forfatterstipend 2008

Dette var en meget bra bok med et fantastisk godt språk.

• "Transport - fortellinger" av Christian Refsum
  • "Kropp og sinn - noveller" av Jan Grue
  • "Bløffmakeren - roman" av Solveig Moen Rusten
  • "Løftet - roman" av Christian Refsum
  • "Nede fortelling - dikt på vers og i prosa" av Øyvind Berg
  • "Natten om ettermiddagen" av Caroline Lamarche
  • "All verdens ulykker - innberetning til Det kongelige norske utenriksdepartement om Jonny Halbergs reise til Romania 2005" av Jonny Halberg
  • "Claus Beck-Nielsen (1963-2001) - en biografi" av Claus Beck-Nielsen
  • "Applaus - roman" av Heidi Marie Kriznik