Ingen vet hvem jeg er

Oktober 2008 Heftet

Boka inneholder en samling tekster som handler om at Norge kanskje ikke er verdens beste land å bo i for alle. Forfatteren skriver om aktuelle problemstillinger i dagens Norge, blant annet om norsk asylpolitikks brudd med Barnekonvensjonen, om hvilke historier gatejentene i Oslo bærer med seg, og om politikkens konsekvenser. Tekstene er hentet fra forfatterens lørdagsspalte i Dagbladet i perioden 2005-2007.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

Serier Oktober politikk Oktober pocket

Omtalt tid 2000-2009

Hvorfor snakkes det så mye om problembarn? Ingen snakker om problemvoksne.

Så vakkert kan et menneske være at det blir sykt av det. Det er dette mjuke barnet som tar inn hele verden. Som ikke kan lukke seg for noe.Denne følsomheten som noen ikke vokser fra seg.

Verden forandres ikke av ideologier, men av hvordan vi behandler våre barn...

Jeg fant at noen diktere, fotografer, filosofer, poeter hele tida vet og ser at det finnes noe som er sant, sant mellom mennesker. Ikke som sannheten, men som en søken etter å forstå.

Oslo har en egen sang. Og de som hører den, kan ikke sove.

• "En magentaturkis himmel - hyllest til hverdagsmennesket" av Paal-André Grinderud
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "La de små barn komme til meg - barns erfaringer med seksuelle og rituelle overgrep" av Eva Lundgren
  • "Lykke - lyden av applaus med vintervotter og tusen andre ting å bli glad av" av Marthe Landsem
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Å sørge - en bok om tap, sorg, kraft og håp" av Kristiane M. Hansson
  • "Natten er et annet land - dikt" av Karin Fossum
  • "Brev til psykologen" av Tirill Brenden Sæther
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Morsmål" av Aasne Linnestå