Ingen skam å snu

Hermon 2013 Innbundet

I "Ingen skam å snu" tar Helene Rask deg med på sin livsreise - i usminket versjon. Du møter en verden som har vært mye omtalt og diskutert i media - glamourmodellenes verden. Her får du imidlertid den uretusjerte utgaven av en retusjert verden. Helene gir oss del i egen bakgrunn og oppvekst og forteller om en ung jentes flukt fra seg selv, og om hva all eksponeringen både gjorde og ikke gjorde med henne. Gjennom denne boken håper forfatteren å gi noen svar til foreldre som står rådville i møte med sine tenåringsdøtre og alle valgene de må ta. Jaget etter popularitet, den konstante konkurransen om å få mest oppmerksomhet på sosiale medier i kombinasjon med kravet om et perfekt ytre, oppleves av mange som et nesten uutholdelig press. Da er det lett å gjøre valg en i ettertid angrer - valg som kan få uante konsekvenser. Det var først da Helene våget å søke tilbake til røttene sine, til barnetroen og den hun egentlig var, at hun fikk mot og styrke til å være seg selv. Livet kan nemlig ikke bygges bare på ytre anerkjennelse. Helenes historie viser at det er aldri for sent med en ny begynnelse - det er "Ingen skam å snu".

Forlag Hermon

Utgivelsesår 2013

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Helene Rask

Om du snubler, mist ikke motet, om du tar feil vei på stien, ikke gi opp turen. Våg å gå en ny vei for å finne stien igjen bare litt lenger framme.

Å flykte fra seg selv kan virke som en god ide der og da, men en dag møter du deg selv i døren og da er det ikke sikkert du er så stolt over det du ser.

Det fine er at selv om du føler du tok noen gale valg, er det aldri for sent å endre kursen. Om du ikke får forandret akkurat den situasjonen var i, kan du gjøre endringer med livet dit her og nå som får betydning for resten av ditt liv. I det ligger det en enorm kraft som bare du har kontroll over.

Jeg lærte at å tilgi ikke er det samme som å si at noe er greit, eller at en aksepterer det gale som har skjedd og den smerten som er forvoldt. Tilgivelse handler om å gå videre. Det handler om å legge noe til side for å kunne leve fritt og føle seg hel som menneske. Vi tilgir for oss selv, ikke for andre.

Lykken har mange ansikter og måles på forskjellige måter.

• "Bra nok! - en bok om trygghet, selvfølelse og selvrespekt" av Lene Alexandra
  • "Ti år i frihet" av Natascha Kampusch
  • ""Hun ville jo ikke dø" - historien om Ragnhild" av Siren Henschien
  • "Jeg lever, pappa - 22. juli - dagen som forandret oss" av Siri Marie Seim Sønstelie
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Jeg velger å leve - 80 dager som Marc Dutroux' fange" av Sabine Dardenne