Ingen bror får bli igjen

en kamptolks beretning om krigen i Afghanistan og Norges svik

av (forfatter), Jon Gangdal (forfatter) og Assad Siddique (oppleser).

Gyldendal 2021 Lydfil

Sterk historie fra krigen i Afghanistan, sett fra afghansk side.
Med nytt forord av Unni Wikan.

17 år gammel ble afghaneren Faizullah Muradi rekruttert som tolk for de norske kampstyrkene i Afghanistan. I løpet av to års aktiv tjeneste var Faizullah involvert i noen av de hardeste kampene norske militære enheter har utkjempet i landet. Han knyttet sterke bånd til sine medsoldater. Etter avsluttet tjeneste våren 2011 ble han overlatt til seg selv. Var soldatløftet «Ingen bror får bli igjen» bare tomme ord? Faizullah ble sporet opp av Taliban, som truet ham og familien på livet. Dette er Faizullahs egen historie, skrevet i samarbeid med den erfarne sakprosaforfatteren Jon Gangdal.

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

ISBN13 9788205565883

EAN 9788205565883

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Norge Afghanistan

Omtalt person Faizullah Muradi

En gripende historie fra den unge kamptolken som jobbet i 2 år for de norske styrkene i Afghanistan. Faizullah Muradi var med på kamper mot Taliban. Da han sluttet som kamptolk, fikk han og familien trusler. Han kunne ikke lenger være i Afghanistan. Dette er hans personlige historie om hvordan han måtte flykte, og hans reise fra Afghanistan, via Italia til Norge.

Makt er som marihuana og morfin; jo mer du får, desto mer trenger du.

Vi hadde heldigvis alle lærebøkene fra den gamle skolen hjemme hos oss, og siden faren min ikke hadde noen jobb, kunne vi lære alle fagene hjemme. Jeg syntes historie og geografi var mest spennende. Vi lærte blant annet at Norge hadde seks måneders natt om vinteren og seks måneders dag om someren. Jeg lurte på om nordmenn lå og sov hele vinteren. Hvordan kan de da spise? Hvordan kommer de seg på do? Og om sommeren, sover de ikke i det hele tatt? Mor og far kunne ikke svare på disse spørsmålene, de svarte bare at Norge var et rart land.

Vi muslimer må først lære hvordan vi skal holde fred med hverandre! Da kommer resten av seg selv.

Hat som er framkalt av gamle traumer, er et dårlig utgangspunkt for å gå i krig. Jo mer opptatt du er av å drepe, desto større sjanse er det for selv å bli drept.

Det er vondt å oppdage at vi afghanere ikke kan skylde på andre enn oss selv for den tragiske situasjonen landet vårt fortsatt er i.

• "Krig og kjærlighet" av Erik Elden
  • "En norsk terrorist - portrett av den nye ekstremismen" av Lars Akerhaug
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Fryktens makt - frihet eller taushet i terrorens tid" av Vebjørn Kroll Selbekk
  • "Der andre tier" av Sylvi Listhaug
  • "Nittenåttifire - min vei inn i scientologiens dypeste hemmeligheter - og ut igjen" av Geir Isene
  • "Ut av mørket - fangenskapet og flukten fra IS" av Sophie Kasiki
  • "Blekk og blod - ei familiekrønike fra Midtausten og Noreg" av Walid al-Kubaisi
  • "Det store sviket - æresvold og æresdrap i Norge" av Wenche Fuglehaug
  • "Islamisten - hvorfor jeg ble med i den radikale islamistbevegelsen, hva jeg opplevde og hvorfor jeg forlot den" av Ed Husain
  • "Aksjonen - thriller" av Rune Nøstvik