Ingebjørg

Schibsted 2015 Heftet

Året er 1905. Mye skjer i Norge, men for Ingebjørg fra Svartlia går livet sin vante gang. Så skjer det en tragedie som forandrer alt, og tilværelsen blir ikke lettere da hun oppdager at moren har holdt ting skjult for familien. Samtidig håper den staute odelsgutten Tolleiv at Ingebjørg skal se hans vei. Hun, derimot, har bare øyne for den mystiske rallaren Elias, selv om mange advarer henne mot ham ... «Jeg har tenkt på deg.» Pusten hans var varm mot øret. «H-har du?» stammet hun. De brune øynene boret seg inn i hennes. «Hver dag siden vi møttes.» Hva skulle hun svare? Hun kunne i hvert fall ikke si at hun hadde tenkt på ham døgnet rundt.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2015

Serie Seterliv (1)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Buskerud

Dorthe Erichsen skildrer godt om følelser og miljø i Seterliv. Du blir godt kjent med karakterene, og spesielt hovedpersonen Ingebjørg. Men det som opptar meg mest er hva moren til jentene skjuler i sin hemmelighetsfulle fortid. Tråder legges ut, og epilogen lover noe dramatisk. Rallarne og hvordan de ble mottatt i en bygd er også godt skildret. Dette er spennende å lese om, for hva hadde Norge vært uten jernbanen og rallarne som bygde den...
Jeg liker svært godt at bøker har epiloger. De lover meg noe, som små brikker i et puslespill. Blir spennende å følge med her om hva som avsløres for hver bok. Og ikke minst til å bli bedre kjent med den sindige Ingebjørg og drømmeren Ragnhild. Hva kommer til å skje på setra denne sommeren?

• "Vinterveien" av Annikki Øvergård
  • "Oppgjøret" av Annikki Øvergård