Informantene

av (forfatter) og Hildegunn Marie Tønnessen Schuff (oversetter).

Livro forl. 2010 Innbundet

Gabriel Santoro gjenforenes med sitt opphav da hans gamle far skal gjennomgå en hjerteoperasjon. De to har ikke sett hverandre siden faren totalslaktet sønnens debutroman, Et liv i eksil, noen år tidligere. Gabriel ønsker å finne ut hva som skyldes farens raseri over boken hans, og oppdager et lag av løgner og dobbeltspill, som ikke bare er familiære, men som også har røtter tilbake til andre verdenskrig. Informantene er en fascinerende roman om forholdet mellom far og sønn, om svik i fortiden og om jakten på forsoning.

Forlag Livro forl.

Faren min satt der i sin dominerende, okerfargede lenestol, mens han skiftet kanal med den enslige tommelfingeren på sin lemlestede hånd, denne gamle, redde mannen som luktet av skittent sengetøy, og fortalte meg – i samme tonefall som han hadde brukt hele livet for å repetere en anekdote om Demostenes eller Gaitán, at han i tre uker hadde gått jevnlig til en lege på San Pedro Claver-klinikken, og at en undersøkelse av hans sekstisyv år gamle kropp hadde avslørt, i kronologisk rekkefølge, en ubetydelig sukkersyke, en blokkert arterie – den fremre nedadgående – og behovet for en øyeblikkelig operasjon. Nå visste han hvor nær han hadde vært å ikke eksistere mer, og han ville at jeg også skulle vite det. «Jeg er alt du har, » sa han til meg. «Jeg er alt du har igjen. Din mor har vært begravet i fem år. Jeg kunne ha latt være å ringe deg, men jeg ringte. Vet du hvorfor? Fordi etter meg er du alene. For hvis du var en trapeskunstner, var jeg ditt eneste sikkerhetsnett.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Midaqq-smuget" av Naguib Mahfouz
  • "Vårofferet - roman" av Lars Mytting
  • "Møte ved milepelen" av Sigurd Hoel
  • "Keiseren av Portugalia" av Selma Lagerlöf
  • "Et annet liv" av Per Olov Enquist
  • "Og været skiftet og det ble sommer og så videre - roman" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Beretningen om et varslet mord" av Gabriel García Márquez