Indre stillhet

å leve mindfulness

den åndelige dimensjonen i mindfulness

Arneberg 2014 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Denne boken handler om mindfulness som. livsprosjekt. Det er et forsøk fra forfatteren å formidle hvordan mindulness er noe mer enn bare å få det litt bedre. Hensikten med boken er å klargjøre det åndelige aspektet ved mindfulness, det vil si det i mennesket som går utover kropp og psyke. Forfatteren belyser dette gjennom sin egen livshistorie. Forfatteren Viggo Johansen levde som buddhistmunk i fire år (1994-1998), med Dalai Lama som en av sine fremste lærere. I etterkant av dette tok han hovedfag i filosofi ved Universitetet i Oslo (2004) og tre års videreutdannelse i kognitiv terapi, ved Sct. Hans Hospital i Roskilde, Danmark (2009).

Forlag Arneberg

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282201094

EAN 9788282201094

Vi kan gjøre alt riktig, og likevel føle at alt er feil

Vekst innebærer smerte. Vi er i ferd med å glemme hvor mye vi tåler som mennesker, og hvor viktig det er for oss å stadig å utfordre egne grenser. Når livet handler om komfort og i størst mulig grad å unngå utfordringer og smerte, blir det til slutt ulevelig.

Visdom kan ikke studeres med distanse.

Mindfulness handler om det evige og ikke det timelige, og da kan tiden blåse rundt evigheten.

Så lenge det er viktig å være noe, finnes det ingen selv-verdi. Da gir vi ingen verdi til selvet. Vi gir kun verdi til rollene. Når selv-verdien går tapt, blir selv-tilliten viktig. Da må vi gå på kurs for å lære å elske oss selv som vi er. Det kan til og med hende at vi blir stående foran speilet å affirmere oss selv: "Du er bra nok", "Du er en vinner", "Du kan gjøre det" og lignende. Fra et mindfulness-perspektiv er dette intet mindre enn en tragedie. Du kunne like gjerne brukt tid på å prøve å plante poteter i løse luften. Det er umulig. Den virkelige selv-verdien, den som gir fred, er i ditt indre, og den har ingenting å gjøre med å lykkes. Så lenge det finnes en vinner, finnes det en taper. Det gir selvfølgelig en god følelse når vi lykkes; vi får en god følelse av oss selv, men det varer ikke. Vi lever i selv-tillitens tid, og det holder på å ta knekken på oss.

Jeg leste 245 bøker i 2014.

Her er mine 43 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

• "Stille vitne - mindfulness-meditasjon" av Viggo Johansen
  • "Pust - den nye vitenskapen om en glemt kunst" av James Nestor
  • "Rolig og oppmerksom som en frosk - øvelser i mindfulness for barn" av Eline Snel
  • "Manipulasjon - forståelse og håndtering" av Grethe Nordhelle
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté