Incubus

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788202132644

EAN 9788202132644

Morderen frarøver noen livet, og gir slik livet til alle dem han ikke øver sin vold på. Alle som lever i dette øyblikk har fått livet i gave av alle de mordere som ikke har valgt dem ut til ofre for ugjerningen, og de andre, de av morderne utpekte, har måttet bøte med livet for at vi skal leve.

Han sa. "Nysgjerrigheten tilfredsstiller seg selv og ingen andre. Derfor er den latterlig. Dessuten finnes det ingen hemmeligheter. Bare historier. Alt er tilgjengelig, det er bare vi som elsker å oppleve det som gåtefullt. Historene ligger utenpå og er lette å lese, man skal bare konsentrere seg litt, og så ser man dem."

Mennesket ønsker sig bort fra sig selv, og heri ligger det hele udgangspunkt for de valg man træffer, de gerninger man udøver. Mennesket stræber efter at være noget andet end det er, og troen på at dette er muligt opretholdes, og siden det ikke er muligt, beskæftiges mennesket et helt liv med forsøget. Og således evner de ihærdigste at leve hele sit liv i en villet uvidenhed om hvem de egentlig er. (Kayser, II, s.47)

Og likvel - ingenting er mykere enn et blad i ferd med å råtne, som under epletreet, og denne mykheten berører meg, den tar imot fingrene mine når jeg presser dem mot bladet, og det gir meg en slags ro.

Og ansiktet hennes, da jeg satte meg i stolen og hun snudde hodet dovent og Guds øyne så opp på meg, Guds øyne helt sikkert, og jeg tenkte på å dø, at jeg skulle dø, for den som ser Guds åsyn skal falle død om med én gang.

• "Dikt & fortellinger" av Stig Sæterbakken
  • "Selvbeherskelse - roman" av Stig Sæterbakken