Immortality

av (forfatter) og Peter Kussi (oversetter).

Faber & Faber 2001 Heftet

Søstrene Agnes og Laura er to motpoler av kvinnelighet, den ene rolig og reflektert, den andre ustabil og dramatisk. Mellom dem står Paul, som er gift med Agnes, men som Laura vil ha. En roman om kjærligheten, livet og døden, det trivielle og meningsfylte, kunsten og erotikken, tilfeldighetene, refleksjonen og udødeligheten.

Forlag Faber & Faber

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9780571209187

EAN 9780571209187

Genre Klassisk litteratur

Agnes og Laura er søstre. Laura er åtte år yngre enn Agnes, og hun har alltid konkurrert med sin eldre søster.
De dro begge fra Sveits til Paris for å studere.
Akkurat som Agnes, giftet Laura seg, men mislykkedes i å få barn. Som voksne sloss de om den samme mannen; Agnes som fornuftig og reflektert, Laura som impulsiv og lidenskapelig.
I forfatterens refleksjon over kunst, erotikk og udødelighet, blander han inn både Goethe, Napoleon, Hemingway, Jimmy Carter, Beethoven og Tycho Brae.

Glimrende til tider, men blir noen ganger litt vanskelig å følge.

Å kjempe betyr å sette sin vilje opp mot en annens for å knuse ham, tvinge ham i kne og eventuelt drepe ham. "Livet er en kamp" er et uttrykk som da det ble uttalt for første gang, må ha vært utsagt som et melankolsk, resignert sukk. Vårt århundre, som er så fullt av optimisme og masskrer, har klart å forvandle denne grufulle formuleringen til en lystig, liten sang. Du vil kanskje si at selv om det av og til er grufullt å kjempe mot noen, så er det edelt og vakkert å kjempe for noe. Det er sikkert fint å sette kreftene sine inn i lykkens (kjærlighetens, rettferdighetens, og så videre) tjeneste; men hvis du liker å bruke ordet kamp om kreftene dine, betyr det at i dine edle bestrebelser skjuler det seg et ønske om å kaste noen i bakken ...

Selv om det er mulig å forme udødeligheten, planlegge og manipulere den, vil den følgelig aldri realisere seg slik den var planlagt.

Og jeg lurer på hva kjærlighet er for en kvinne som ikke er i stand til å se noe annet enn seg selv. Med andre ord lurer jeg på hvilken betydning ordet kjærlighet har for en absolutt egosentrisk kvinne.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Langsomheten - roman" av Milan Kundera
  • "Livet er et annet sted" av Milan Kundera