Imamens datter

min flukt til frihet - en sann historie

av (forfatter) og Heidi Sævareid (gjendikter).

Lunde 2011 Innbundet

Shah forteller her om hvordan hun ble misbrukt av sin far, imamen, i over 10 år. Som 16-åring oppdager hun at han planlegger å sende henne fra England til Pakistan for å bli giftet bort i et arrangert ekteskap. Hun rømmer fra familien, og konverterer etter hvert til kristendommen. Dette fører til at hun blir forfulgt av faren og brødrene, og hun må flykte for å redde livet.

Hannah Shah er datter av en imam. Hun vokser opp i en from muslimsk familie i England, men bak dørene er hun en fanget fugl.16 år gammel oppdager hun at faren planlegger å sende henne til et arrangert ekteskap i Pakistan. Hun tar mot til seg og rømmer, og omvender seg etter hvert til kristendommen. Når faren og brødrene oppdager at hun har gått over til kristen tro, setter de i gang en nådeløs forfølgelse, fast bestemte på å gjennomføre et æresdrap. En skrekkslagen Hannah flykter fra hus til hus for å slippe unna. Til sist lykkes det henne å finne den friheten hun lengter etter, til å leve og gifte seg etter sitt eget hjerte. Boken gir et bemerkelsesverdig innblikk i livsstilen og troen til Hannah Shahs familie, men kaster også lys over sider ved muslimsk samtidskultur. Men mest av alt er dette den inspirerende historien om Hannah Shah selv.

Forlag Lunde

ISBN13 9788252001457

EAN 9788252001457

Omtalt sted England

Omtalt person Hannah Shah

En viktig stemme. Ei viktig bok. Ei modig jente. Ei sterk jente. Ei jente som ikke ville knekkes, selv om hun ble født som "bare en jente"..
En grusom historie om en trist og gledesløs barndom, en oppvekst i en familie som sitter fast i et forkvaklet islam. Om en tyrannisk far som ødelegger og mishandler sin familie. Hannah Shah ble født i England. Hennes far var imamen i fellesskapet, den som alle respekterte høyest. Hjemme terroriserte han familien, i islams navn. Hennes mor levde i frykt for sin mann. Hannah Shah ble den som måtte unngjelde for alle hans torturmetoder fra hun var ganske liten, for hun var jo "bare en jente".
Jeg må si det med Hannah Shahs egne ord: "I vår kultur er ikke jenter så velkomne som gutter. Vi trenger beskyttelse - Ikke for vårte eget beste, men for familiens ære. Hvis en datter havner på skråplanet, bringer det større skam over familien enn dersom en sønn gjør det. I den pakistanske kulturen handler sladderen alltid om jenter."
Hannah Shah vokste opp i en "pakistansk gate" i en by i England, der: "Det anses som bedre for en kvinne å lide i stillhet enn å føre skam over familien eller fellesskapet. Alt er bedre enn skam.
Selv barnemishandling."

Dette foregår mange steder fremdeles.
Les boka!

Meget sjelden jeg feller en tåre under lesing av en bok. Her falt det mange. Maken til sterk, sann historie skal du lete lenge etter. Et utrolig innblikk i den voldsomme kulturforksjellen fra landsbygda i Pakistand til England. Hvordan religionens språk og ritualer kan misbrukes. Godt skrevet er den også.

Mamma var som en fugl i bur uten sjanse til å fly.

Vi var et tre med utstrakte grener og råtten rot.

Ære handlet mindre om hva du gjorde enn hva folk at du gjorde.

Alt i pappas liv - maten han spiste, varmen i huset, barnas skolegang og helsepleie, til og med vannet han drakk - alt sammen var finansiert av den britiske staten. Og det var nettopp denne britiske staten som han til gjengjeld avskydde og forsøkte å få sine barn til å avsky, gjennom å oppdra dem med samme holdninger og blinde fordommer som han selv hadde.

So hush, little baby
Don't you cry.
One of these mornings
You're gonna rise up singin'
Then you'll spread your wings
And you'll take to the sky

Bøker jeg har lest i 2013. Oppdateres fortløpende.

• "Bare gi meg Jesus" av Anne Graham Lotz
  • "Kamerat Zhang - en historie om vennskap, svik og oppgjør i verdens mest lukkede land, Nord-Korea" av Jan Vermeer
  • "Ansikt til ansikt med Jesus - en tidligere muslims ekstraordinære reise til himmelen og møte med kjærlighetens Gud" av Samaa Habib
  • "Alltid nok - historien om Rolland og Heidi Bakers utrolige tjeneste blant de fattige" av Rolland Baker
  • "Elsk meg igjen - den sanne historien bak filmen" av Kim Carpenter
  • "Fugleredet" av Elizabeth Musser