Illusjonenes bok

av (forfatter) og Jon Rognlien (oversetter).

Aschehoug 2003 Heftet

David Zimmer, professor i litteraturvitenskap, mister kone og to sønner i en flyulykke. Med ett er hele hans livsgrunnlag borte. Han tilbringer dagene i selskap med TV og whiskyflasker, nær ved å gå i oppløsning i total desperasjon. En kveld kommer han over en film av stumfilmskaperen Hector Mann, som forsvant sporløst en gang i slutten av 20-årene. Alle regner med at han er død og at det ikke finnes flere filmer etter ham. Hector Manns filmer redder Zimmer. Han går i gang med å skrive en bok om Mann. Etter en tid blir han kontaktet av en kvinne som gir seg ut for å være Manns kone. Hun sier at han fortsatt lever, og inviterer Zimmer til deres ranch i New Mexico. Stemmer dette, eller er det bare en ny fortelling av samme slag som Manns filmer? Hvordan skal Zimmer få brakt på det rene hva som er virkelig?

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203207198

EAN 9788203207198

Serie AlfaOmega

Omtalt sted USA

David Zimmer har mistet alt som ga livet mening. Hans kone og to små sønner døde i en tragisk flyulykke, mens David måtte gjøre ferdig semesteret som professor i litteraturvitenskap.
Etter ulykken går han inn i en dyp depresjon, og bare whisky og TV er følgesvennene hans.
Mens han zapper gjennom TV-kanalene, kommer han over en ukjent stumfilmskaper - Hector Mann. David blir så fascinert at han bestemmer seg for å skrive en bok om Manns filmer.
Mann selv er også et mysterium; han forsvant nemlig sporløst i slutten av 1920-årene.
Så får David et brev fra Manns kone, som påstår at Hector er i live og vil treffe David...

Meget leseverdig av Auster!

Det beste jeg har lest av Paul Auster. En fantastisk historie, med så mange lag, så mange uventede vendinger. En bok som er noe helt annet enn den gir seg ut for å være. Anbefales på det varmeste. (På originalspråket!)

Paul Auster er ikke redd for melodramatikk. Hovedpersonen i Illusjonenes bok har mistet kone og barn i flystyrt, og har langt på vei meldt seg ut av livet i det han begynner å skrive en biografi om en glemt stumfilmstjernre som forsvant sporløst for mange år siden. Etter hvert blir han oppsøkt av en kvinne midt på natten, som truer ham med pistol, som han tar og prøver å skyte seg selv, før de ender opp i senga og setter seg på flyet til New Mexico for å komme til bunns i historien om den forsvunne filmstjernen. Jo da.

Historien er såpass far fetched at Auster bruker mye plass på å forklare oss hvordan den tross alt henger sammen, men jeg ble etter hvert mindre og mindre engasjert i den. Finalen, de siste 50 sidene, tar lufta ut av en fin begynnelse, og slutten, som ber om leserens tårer, ga meg ingenting.

If I never saw the moon, then the moon was never there.

It was as if i had asked for something without knowing it, and then suddenly my wish had been granted

Death does not reveal the secrets of life

The world was full of holes… once on the other side of one of those holes, you were free of yourself, free of your life, free of your death, free of everything that belonged to you.

Et øyeblikk senere ble jeg fylt av tvil, og et øyeblikk etter det igjen begynte jeg å tvile på denne tvilen. Å tenke én tanke betydde å tenke den motsatte tanken, og ikke før hadde denne andre tanken ødelagt den første tanken før en tredje steg opp og ødela den andre.

Ferdig 1.12.16☺️☺️ Jeg kom ikke gjennom Popsugars reading challenge 2015. 52 bøker ble litt for mye for meg. For 2016 har Popsugar Reading challenge 40 punkter, så jeg prøver igjen! Her er lista i fri norsk oversettelse. Artig dette her:-)

• En bok basert på et eventyr
  • En bok som har vunnet National book award
  • En Young Adult bestselger
  • En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
  • En bok med handling fra ditt hjemsted
  • En bok oversatt til engelsk
  • En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
  • En bok hvor handlingen er i Europa
  • En bok på under 150 sider
  • En New York Times bestselger
  • En bok som blir til film dette året
  • En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
  • En selvutviklingbok
  • En bok du leser ut på en dag
  • En bok skrevet av en kjendis
  • En politisk memoar
  • En bok som er minst 100 år eldre enn deg
  • En bok på mer enn 600 sider
  • En bok fra Oprah's bokklubb
  • En science- fiction roman
  • En bok anbefalt av et familiemedlem
  • En tegnet roman
  • En bok publisert i 2016
  • En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
  • En bok hvor handlingen er om sommeren
  • En bok og dens prequel
  • Et mordmysterie
  • En bok skrevet av en komiker
  • En dystopi
  • En bok med blått omslag
  • En diktsamling
  • Den første boken du ser i en bokhandel
  • En klassiker fra det 20 ende århundre
  • En bok fra biblioteket
  • En selvbiografi
  • En bok om en roadtrip
  • En bok om en kultur du er ukjent med
  • En satirisk bok
  • En bok hvor handlingen foregår på en øy
  • En bok som garantert vil gi deg glede

Bøkene jeg leste i 2011 i kronologisk rekkefølge. Tilsammen 28425 sider, og 270 timer og 21 minutter lydbok. Et bra leseår.

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.

Når man jobber på bokavdelingen er det fort gjort å få med seg noen bøker, og kanskje mange man ellers ikke ville kjøpt.

• "Reiser i skriptoriet" av Paul Auster
  • "Mr Vertigo" av Paul Auster