Illusjonen som brast

Nordisk kriminalkrønike 2006 Innbundet

Dette er fortellingen om norgeshistoriens største og mest omtalte ran og rettssak; NOKAS. Handlingen foregår i en underverden der hensynsløse kriminelle slåss for vinning, makt og posisjon. Parallelt følger vi politiets etterforskning, som preges av intern maktkamp og etterspillet av ranet og drapet på en politimann. Forfatteren har fanget en reell og sagnomsust kriminalsak i en romanverden. Her får en innblikk i persongalleriets bakgrunnshistorier, tanker og agendaer, og det gis innsyn bak kulissene i et brutalt og organisert kriminelt miljø.

Brutalitet. Organisert kriminalitet. Politidrap. Enorm mediedekning. En menneskejakt uten sidestykke. Myter, rykter, løgn. Alt hentet fra virkeligheten.

Illusjonen som brast er årets mest forrykende thriller og fortellingen om norgeshistoriens største og mest omtalte ran og rettssak . Nokas.

Stein Morten Lier har fanget en reell og sagnomsust kriminalsak i en romanverden. Illusjonen som brast er et enestående innsyn bak kulissene i et brutalt og organisert kriminelt miljø med linker langt utover Norges grenser, og boken avslører hvordan dette har slått rot i .lille. Norge.

Forbindelser til finansmiljøet og Munchranene blir undersøkt, og verken politiets, journalistenes eller advokatenes arbeidsmetode slipper unna søkelyset. Dette eksplosive materialet vil garantert skape debatt.

Illusjonen som brast er skrevet som en thriller, men er basert på fakta og virkelige hendelser. Forfatteren har jobbet parallelt med etterforskning og rettssak . og har hatt kontakt med kilder, vitner og miljøene som er involvert.

Stein Morten Liers krimromaner Catch og Mafiya har fått strålende anmeldelser og han har etablert seg som den ledende krimforfatteren på feltet organisert kriminalitet

Forlag Nordisk kriminalkrønike

Utgivelsesår 2006

Genre Thrillere

Omtalt sted Stavanger

det er spennende å få dypere innsikt i et konkret ran ( Nokas) som jeg bare har lest overfladisk om i avisene Tankevekkende om forfatterens konklusjoner- og litt skremmende også- men slett ikke usansynlig!

• "Døden gir tilbake - kriminalroman" av Tor Edvin Dahl
  • "I dronningens grep - kriminalroman" av Jan Christian Jørgensen