Iliaden

av (forfatter) og Peter Østbye (oversetter).

Aschehoug 1980 Heftet

Iliaden er det eldste av de to homeriske heltediktene som innleder hele vår europeiske litteratur. Dette mektige eposet skildrer 51 dager i det tiende året av Trojas beleiring. Sentralt i diktverket står Akhillevs, grekernes fremste helt, og Agamemnon, deres hærfører. Persongalleriet er rikt og omfattende, og gjennom 24 sanger rulles opp et stort skjebnedrama. Også gudene blander seg inn i striden, på ulike sider og med hverandre.

Utgivelsesår 1980

ISBN13 9788203103506

EAN 9788203103506

Til dere andre her inne, jeg har bare ett lite spøsmål (nei, to:) Dette er ikke en anmeldelse av Iliaden, den fikk jeg ødelagt på teaterskolen som lekselesing. Dette er ett spørsmål om temaet (finnes det ett forum for spørsmål her inne?) Vel over til saken: Jeg elsker historie, men ikke tørre faktabøker og når jeg søker f.eks på gresk mytologi eller romersk historie får jeg ikke opp annet enn det - eller lette romaner som tar helt av og egentlig ikke har så mye med saken å gjøre. Det hadde vært så gøy å finne historiebøker som er skrevet i fortellerform. Er det noen som har en anbefaling eller to? Gjerne i romanform e.l?

Likesom oksen kan sees så lett blant alle i flokken; ti over kjørne rager den opp i den samlede bøling, så lot Zevs på hin dag Agamemnon heve seg herlig høyt over mengden og skille seg ut fra samtlige helter (Annen Sang 481-519).

Talende så forlot han sin gjest og gikk til sitt verksted, rettet mot ilden hver eneste belg og bød dem blåse. Inn i essene blåste da straks de pustende belger, tyve i tallet, en susende vind med skiftende styrke, følgende med i mesterens hast eller saktnende blesten, slik som det fremmet Hefaistos´verk og det tyktes ham tjenligst. Inn i flammene kastet han tinn og uslitelig kobber, derefter sølv og kostelig gull og løftet på blokken amboltens veldige vekt. Så grep han tilsist i sin høyre hammeren veldig og tung og fattet sin tang med den venstre. Først tok han på å smie det sterke og mektige malmskjold, hamrende skiven med kunst. En tredobbelt skinnende malmkant festet han rundt og smykket med sølv den prektige skjoldrem. Skjoldet ble hamret av fem lag malm, og ytterst på platen formet han nu med mesterlig kløkt mangt strålende kunstverk. Jordskiven formet han først og himlen og derefter havet, solen som skrider utrettelig frem og fullmånens runding; stjernenes hær som stråler i krans på himmelens bue, alle Pleiáder, Hyádenes sverm og den sterke Orion; bjørnen tilsist eller himmelens vogn, som den kalles av andre (Attende Sang 481-518).

Stort er det verk som ennu er ugjort. (Akilles til Agamemnon, Nittende Sang 140-177)

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Dette er første del av Harold Blooms mye omdiskuterte utvalg av vår litterære arv. Til inspirasjon eller frustrasjon? Den rommer i det minste mange gode og matnyttige titler-! Hvor mange har du lest?

Om "The Theocratic Age" (2000 f.kr. -1321 e.kr.) skriver Bloom:
- - - Since the literary canon is at issue here, I include only those religious, philosophical, historical, and scientific writings that are themselves of great aesthetic interest. I would think that, of all the books that are in this first list, once the reader is conversant with the Bible, Homer, Plato, the Athenian dramatists, and Virgil, the crucial work is the Koran.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Jeg kommer til å legge ut de gjenværende delene av kanonen i løpet av julen.

Rangering fra 1 til 100. 138 anonyme medlemmer stemte på bøkene. Samlet 3. april 2014.

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

• "Lysistrata" av Aristofanes
  • "Klassisk litteraturteori - en antologi" av Eiliv Eide