Iliaden

av (forfatter) og P. Østbye (gjendikter).

Aschehoug 2002 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Iliaden er det eldste av de to homeriske heltediktene som innleder hele vår europeiske litteratur. Dette mektige eposet skildrer 51 dager i det tiende året av Trojas beleiring. Sentralt i diktverket står Akhillevs, grekernes fremste helt, og Agamemnon, deres hærfører. Persongalleriet er rikt og omfattende, og gjennom 24 sanger rulles opp et stort skjebnedrama. Også gudene blander seg inn i striden, på ulike sider og med hverandre.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788203185540

EAN 9788203185540

Serie Aschehoug klassiker

Til dere andre her inne, jeg har bare ett lite spøsmål (nei, to:) Dette er ikke en anmeldelse av Iliaden, den fikk jeg ødelagt på teaterskolen som lekselesing. Dette er ett spørsmål om temaet (finnes det ett forum for spørsmål her inne?) Vel over til saken: Jeg elsker historie, men ikke tørre faktabøker og når jeg søker f.eks på gresk mytologi eller romersk historie får jeg ikke opp annet enn det - eller lette romaner som tar helt av og egentlig ikke har så mye med saken å gjøre. Det hadde vært så gøy å finne historiebøker som er skrevet i fortellerform. Er det noen som har en anbefaling eller to? Gjerne i romanform e.l?

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Det var hos Independent at jeg fikk øye på favorittbøkene til David Bowie.

Netthandelen The Book Depository har kåret de 100 beste bøkene.

Enig? Uenig?

Dette er første del av Harold Blooms mye omdiskuterte utvalg av vår litterære arv. Til inspirasjon eller frustrasjon? Den rommer i det minste mange gode og matnyttige titler-! Hvor mange har du lest?

Om "The Theocratic Age" (2000 f.kr. -1321 e.kr.) skriver Bloom:
- - - Since the literary canon is at issue here, I include only those religious, philosophical, historical, and scientific writings that are themselves of great aesthetic interest. I would think that, of all the books that are in this first list, once the reader is conversant with the Bible, Homer, Plato, the Athenian dramatists, and Virgil, the crucial work is the Koran.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Jeg kommer til å legge ut de gjenværende delene av kanonen i løpet av julen.

• "Klassisk litteraturteori - en antologi" av Eiliv Eide
  • "Lysistrata" av Aristofanes