Ildprøven

av (forfatter) og Øystein Rosse (oversetter).

Samlaget 2012 E-bok

Clara tror hun er ei helt vanlig jente. En dag blir hun klort i ansiktet av en svart, gigantisk katt, og da pakker Claras mor bilen i hui og hast og tar med seg Clara til tantas hus i skogen. Tante Isa er ei villheks, og nå mener hun at Clara er det samme. Clara får imidlertid ikke til å utføre de enkleste tryllekunster, men så blir hun satt på hekseprøve ei natt hun er alene i huset. Dette er den første boka om Clara.

Første bok i ny fantasyserie. Clara tror hun er ei helt vanlig jente som lever et vanlig liv. Men da hun blir klort i fjeset av en svart kjempekatt, er ingenting lenger som det var. I all hast pakker mor bilen og reiser til et hus langt ut i skogen der tante Isa bor. Tanta mener Clara er ei villheks som henne, men Clara veit ingenting om tryllekunster. For hvert mislykka forsøk på å trylle føler hun seg tryggere på at hun bare er ei vanlig jente. Men ei natt, når Clara er alene i huset, skjer det noe mystisk, og Clara blir satt på hekseprøve. Ildprøven er den første boka i serien Villheks, der får vi høre om Clara, hennes kjærlighet for dyr og kampen for å overleve som villheks i en verden der tryllekunst ikke er barnemat.

Forlag Samlaget

Serie Villheks (1)

Genre Fantasy

God og original fantasy. Liker ideen om naturhekser. Litt flate karakterer trekker ned, men det kommer seg nok når vi blir kjent med dem i serien.

Likte den overraskende godt! Må innrømme at jeg var litt påvirket av eldste som hadde lest "Skammerens dotter" på skolen av samme forfatter og ikke var begeistret - for å si det mildt. Nå er eldste jenta mi mer en type som liker å lese mer om hva som foregår inne i folk enn utenpå og fantasy dreier seg jo mye om å skape en verden som man må sette seg inn i - følelsesmessig er fantasy samme "oppskriften": En eller flere som er utvalgt (og derfor anderledes på godt og vondt) og deres deltakelse i kampen mellom det gode og onde. Fantasy er ofte åpen for at man kan havne på den onde siden, og kampen mellom det gode og onde er også ofte intern. Vel, jeg elsker fantasy og har store planer om å lese ferdig serien - selv om ingen av ungene ville fullføre den.

Trodde kanskje jeg var litt sent ute, men jeg kunne ikke finne ei slik liste her på bokelskere. Så da har jeg laget ei sjøl. Oversatt fantasy er også tatt med. Kom gjerne med tips. Og her er definisjonen av "fantasy" temmelig romslig. Kunne kanskje kalt lista "Fantastisk litteratur på nynorsk"? Mulig den døpes om etterhvert.

Bøker jeg kan snakke om når jeg har klassebesøk fra 6.klasse

• "Blodsungen" av Lene Kaaberbøl
  • "Fiendeblod" av Lene Kaaberbøl
  • "Hekselekse" av Carin Wirsén
  • "Operasjon jentebursdag" av Janne Aasebø Johnsen
  • "Greta og kjempene - inspirert av Greta Thunbergs kamp for å redde jorda vår" av Zoë Tucker
  • "Sky" av Thorborg Rebolledo Meisingset
  • "Sangen om Lucy" av Bjørn Ingvaldsen