Ildmannen

Cappelen Damm 2012 Heftet

Stornes gård blir rammet av brann, og i ukene som følger oppstår flere voldsomme branner i nærheten. Samtidig møter den 18 år gamle Karsten kjæresten Jasmeen i hemmelighet. De blir oppdaget av hennes norsk-pakistanske familie, og Karsten er redd for hevn. Dette fører han til ei gruppe som har som mål å forsvare vestlig kultur mot det de anser som den islamske trussel. I denne gruppa befinner også brannstifteren seg.

ISBN13 9788202389703

EAN 9788202389703

Serie Kaliber

Genre Spenning

Omtalt sted Østlandet

Tildelt litteraturpris Rivertonprisen 2011

Mange hester brenner inne på Stornes gård, og flere steder herjes også av brann i ukene som følger. Det er tydelig at brannene er påsatt.

18 år gamle Karsten er klassens geni og nerd. I smug møter han pakistanske Jasmeen, noe familien hennes etterhvert får nyss om. Forholdet er ikke populært, og Karsten søker hjelp hos lærervikaren. Han har forbindelser som hjelper Karsten, men det er en farlig gjeng, og i samme gjeng finnes også brannstifteren...

En thriller av ypperste klasse. Gode personskildringer og når man tror at man kjenner løsningen på gåten, tar historien en annen vending. Det er spenning til siste slutt!

Damhaug skriver uhyre godt. Det er en dybde i karakterene hans som få andre krimforfattere matcher.

Det blei for forutsigbart for meg. Jeg hadde lest "Se meg Medusa" av samme forfatter, og kjente igjen de fleste grepene. Når man tar seg selv i å avsløre litterære knep mister handlingene troverdighet, og man blir ikke å grepet av innholdet. Da er det er på tide å slippe til andre forfattere.

Dette var en av de beste krimbøkene jeg har lest. Den var spennende fra begynnelse til slutt. Umulig å gjette hvem som hadde begått de verste forbrytelsene. Her var mange personer involvert.

Leser denne nå, kommer med oppdatering senere ;)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En av norges beste forfattere synes nå jeg.. jeg er helt oppslukt i hans krimbøker og klarer ikke å gi slipp. så disse er ABSOLUTT verdt å lese :D

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

Lest i 2014

• "Se en annen vei - roman" av Torkil Damhaug