Ikke en sånn jente

en ung kvinne forteller deg hva hun har "lært"

av (forfatter), Joana Avillez (illustratør) og Christina Revold (oversetter).

Cappelen Damm 2014 E-bok

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202450687

EAN 9788202450687

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted USA

Omtalt person Lena Dunham

15 ting jeg har lært av min mor

1. Luksus er bra, men kreativitet er bedre. En morsom lek er derfor å gå innom en ti-dollar-butikk og plukke ut et antrekk som du kanskje kommer til å ha på deg på Oscar-utdelingen (eller til skoledansen i sjette-klasse).

2. Fortauet er ikke så skittent som du tror.

3. Barbie er misdannet. Det er greit å leke med henne så lenge du har det klart for deg.

4. Hvis du har en dårlig følelse når det gjelder noen, ikke vær redd for å fornærme dem. Bare løp. Høflighet er det som skaffer deg en stjålet pung. Eller en «stjålet pung».

5. Relatert til forrige punkt: Hvis noen sier «Jeg er ikke ute etter å såre deg» eller «Jeg er ikke en drittsekk», er de antakelig det. De som ikke er drittsekker, har sjelden behov for å understreke at de ikke er det.

6. Kjeft aldri på andres barn. Snakk heller dritt om dem bak deres ryggen deres.

7. Det er greit å ignorere dress code når man er en «kunstner». Folk vil tenke at du opererer på et annet nivå, og brått bli usikre på egen fremtoning.

8. Hvis noen ikke svarer på e-mailen din innen seks timer, betyr det at de hater deg.

9. «Asshole» er ikke et banneord. Selv ikke hvis du legger til «little fucking» foran.

10. Det er bedre å spise litt av alt, enn veldig mye av en ting. Hvis det ikke går, spis veldig mye av alt.

11. Respekt er ikke noe du oppnår ved å skremme folk og være intellektuell bøllete. Det er noe du får fordi du i årevis har behandlet folk slik du vil at de skal behandle deg, og ved å holde fokus på målet.

12. Hold vennene dine nær deg. Kjøp noe kult til fiendene dine.

13. Hvorfor bruke to hundre dollar i uken på psykolog, når du kan bruke hundre og femti i året på et medium?

14. «Av og til lukter en hund en annen hund i baken, og liker simpelthen ikke lukten.»

15. Først familie. Så jobb. Så hevn.

Jeg har opplevd ydmykelser av typen: kjøre et kne opp i testiklene til motspilleren min, oppdage under det intense lyset fra lyskasterne i studio at jeg har et tykt, sort hår som vokser ut av brystvorten og å finne en rekvisittkondom innsatt med glidekrem mellom rumpeballene mine sju timer etter at jeg har kommet hjem.

Bøker jeg har lest

*Oppdateres stadig

Bøker som jeg syns har vært lærerike, nyttige eller trøstende å lese i en periode i livet mitt hvor alt kan virke forvirrende og frustrerende.

Bøkene fra bokklubben til Lauren Conrad, pluss andre anbefalinger ♥

Min lesing dette året

• "Kan doktor Proktor redde jula?" av Jo Nesbø
  • "Menn viser fram pikken sin" av Caroline Hainer
  • "Den store kjærligheten - en roman" av Sarah Dunn
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Kjære Evan Hansen - en roman" av Val Emmich
  • "Svartle" av Håkon Øvreås