Ikke bare appelsiner

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2014 Heftet

Dette er historien om Jeanette, et adoptert barn. Hun oppdras som en av Guds utvalgte av moren, går målbevisst og lidenskapelig inn for oppgaven og ser seg selv som en fremtidig misjonær. Men så forelsker hun seg, og det i en ung kvinne i menigheten. Seksten år gammel bestemmer Jeanette seg for å forlate kirken, hjemmet og familien for kjærligheten. Hun er på vei ut i verden.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted England

Bokens Jeanette er adoptert av en meget religiøs familie i Nord-England. Hun blir raskt en del av vekkelsesbevegelsen, og blir uglesett av både lærere og medelever.
Som tenåring opplever hun uortodokse sider ved sin egen seksualitet, noe som får familien til å gå opp i limingen.
Forfatteren er selv vokst opp i en familie av pinsevenner.

Det hele begynner bra. Mye humor, men etterhvert blir det rotete og ujevnt dessverre.

Jeg kom til denne byen for å redde meg selv.
Har en demonene i seg, følger de med på lasset.
Alle synes deres egen situasjon er mest tragisk. Jeg er ikke noe unntak.

Murer beskytter og murer begrenser. Det er murers vesen å falle. At murer faller, er en følge av at en blåser i sin egen trompet.

Håndarbeidslærerinnen min hadde problemer med synet. Hun så ting ut fra forventninger og omgivelser. Om en var på et bestemt sted, ventet en å få se bestemte ting. Sauer og åser, sjø og fisk. Om det var en elefant i supermarkedet, ville hun enten ikke se den i det hele tatt, eller kalle den fru Jones og snakke om fiskekaker. Men sannsynligvis ville hun gjøre som folk flest når de stilles overfor noe de ikke forstår:
Bli redd.
Et problem konstitueres verken av tingen eller av omgivelsene der tingen finnes, men av foreningen av de to; noe uventet på et vanlig sted (ens yndlingstante på ens yndlingsbule) eller noe vanlig på et uventet sted (ens yndlingssvirebror på ens yndlingstante).

Om en alltid spiser ute, kan en aldri være sikker på hva en får i seg, og ferdigtygd kunnskap gir ingen mosjon.
Råtten, råtnende.
Her er et råd: Om du vil beholde dine egne tenner, så smør dine egne brødskiver...

Det hadde sine fordeler å vite hva en skulle tro. En bygde et imperium og holdt folk på plass i lommebokas skinnende rike...

Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.

"spiselige" titler.

Syns enda jeg har lest skremmende få av de 1001 bøkene men jobber med saken, må jo lese litt andre bøker også.

Dette er bøker som jeg har falt pladask for etter å lest hva de handlet om... Man vil bare lese det NO og lese det ut med en gang... Det rare er at mange av disse bøkene har jeg ikke valgt å lese selv om de er de jeg vil lese aller mest... Leser med andre ord bøker som virker bra. Men ikke på langt nær som disse. Det er blitt en lang liste etterhvert

Lyst til å være med? The Feminist Orchestra Bookclub

• "Lidenskapen" av Jeanette Winterson