Ikaros-jenta

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2006 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Jessamy Harrison er 8 år, og skriver haikudikt, leser Shakespeare eller gjemmer seg i det mørke lintøyskapet. Foreldrene kommer fra hvert sitt land, England og Nigeria. Jess finner seg ikke til rette noe sted og føler seg alene. Av og til får hun voldsomme hyleanfall, og de virker skremmende på andre barn. På sin første reise til morens Nigeria møter hun den imponerende bestefaren og resten av familien. Men det er først da hun møter TillyTilly at fortellingen tar en dramatisk vending. Men er TillyTilly en virkelig venninne, eller er hun Jess' egen oppfinnelse? Dette er forfatterens debutroman.

Helen Oyeyemi (f. 1984) gikk fortsatt på skolen da hun skrev Ikaros-jenta. Hun er et oppsiktsvekkende litterært talent og brakdebuterte med denne romanen. Boken er blitt solgt til 19 land så langt. En roman om tvillinger, dobbeltgjengere og spøkelser, og om åtte år gamle Tess. Hun har én engelsk og én nigeriansk forelder, og vokser opp mellom kulturer og hudfarger. Under et besøk i Nigeria får hun sin første venninne, TillyTilly. Men er egentlig venninnen virkelig? Eller er hun ren fantasi?Terningkast 6. «Skremmende god debut!»May Grete Lerum, VG«Det beste ved boken, og det viser hvilket talent Helen Oyeyemi er, er språket, særlig de friske, fortørnede og rasende dialogene. Rett på sak og helt ukunstlet.»Terje Stemland, AftenpostenTerningkast 5. «. en gripende og troverdig beskrivelse av Jess.»Guro Havrevold, Fredriksstad BladTerningkast 5. «. et fascinerende moderne eventyr om oppvekst og tilhørighet.»Ann Kristin Ødegård, BergensavisenTerningkast 5. «. en uhyggelig og flott roman, som både beveger og ryster.»Maya Troberg Djuve, ELLE

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205349902