Ikaros-jenta

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Jessamy Harrison er 8 år, og skriver haikudikt, leser Shakespeare eller gjemmer seg i det mørke lintøyskapet. Foreldrene kommer fra hvert sitt land, England og Nigeria. Jess finner seg ikke til rette noe sted og føler seg alene. Av og til får hun voldsomme hyleanfall, og de virker skremmende på andre barn. På sin første reise til morens Nigeria møter hun den imponerende bestefaren og resten av familien. Men det er først da hun møter TillyTilly at fortellingen tar en dramatisk vending. Men er TillyTilly en virkelig venninne, eller er hun Jess' egen oppfinnelse? Dette er forfatterens debutroman.

En roman om tvillinger, dobbeltgjengere og spøkelser, og om ei lita jente som vokser opp mellom kulturer og hudfarger. En eventyraktig, poetisk og besettende roman skrevet av et opplagt litterært talent. Solgt til 16 land på rekordtid. Jessamy Harrison er bare 8 år gammel, følsom, lunefull og fantasifull. Hun skriver haikudikt og leser Shakespeare, eller gjemmer seg i det mørke, varme lintøyskapet. Foreldrene kommer fra hvert sitt land, England og Nigeria. Jess finner seg ikke til rette noe sted og føler seg svært alene. De voldsomme hyleanfallene hun av og til får, virker skremmende på andre barn. På den første reisen til morens Nigeria møter hun den imponerende bestefaren og resten av familien. Men det er først da hun treffer den jevnaldende TillyTilly at fortellingen tar en dramatisk vending. TillyTilly har mange hemmeligheter og er flink til å såre dem som kommer nær henne. Dette lærer hun bort til Jess, og litt etter litt kommer dypere lag av familiens historie for en dag. Men er den nye venninnen en virkelig jente, eller er hun Jess. egen oppfinnelse?OM FORFATTERENEngelsk-nigeriansk student, født i Nigeria i 1984, som har gjort internasjonal lykke med debutboka. Ikaros-jenta ble skrevet mens hun fremdeles gikk på skolen. Utkommer i 16 land i 2005.En eventyraktig, poetisk og besettende roman skrevet av et opplagt litterært talent. Solgt til 16 land på rekordtid.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205331679