Ifølge Pereira

et vitnesbyrd

Pax 1995 Innbundet

Roman fra 1930-årenes Lisboa, der den forvirrede kulturjournalisten og litteraturelskeren Pereira får fordøyelsesbesvær, eller kanskje heller eksistensielt ubehag, en tilstand som ikke lar seg lindre verken av kurbad eller søt limonade. Han søker råd hos sin skriftefar, konsulterer sin avdøde kones portrett og bestiller velskrevne nekrologer om verdenslitteraturens store diktere, men uten å sette dem på trykk. Etter hvert kommer Salazars fascistiske styre mer brutalt til syne, og Pereria forstår at ikke bare hans mage, men hele verden er ute av lage. Boken er filmatisert.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1995

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Portugal

Filosofien beskjeftiger seg tilsynelatende bare med sannheten, men kanskje er det hele intet annet enn fri fantasi, og litteraturen beskjeftiger seg tilsynelatende bare med den frie fantasi, men kanskje forteller den oss sannheten.

Det finnes mange gode bøker som har kommet ut for noen år siden. De fleste av disse er bare tilgjengelig på bibliotekene.