Idilia Dubbs dagbok

av (forfatter) og Kari Bolstad (gjendikter).

Aschehoug 2004 Innbundet

I 1851 var Idilia Dubb på reise med sin familie i det tyske Rhinland, og forsvant under mystiske omstendigheter. Først ti år senere fant man etterlevningene av Idilia i en torneruin, og ved siden av henne fant man dagboken hennes. Idilia Dubbs venninne, Genevieve Hill, tok vare på dagboken, redigerte den og forsøkte å få den utgitt. Hun lyktes ikke, og Idilias skjebne ble glemt. Helt til dagboken ble funnet igjen hos en stiftelse i Edinburgh. Her kan man lese Idilia Dubbs beretning om den fryktelige skjebnen som rammet henne.

En solrik sommermorgen i 1851 tok 17 år gamle Idilia Dubb med seg skisseblokken sin og gikk ut for å tegne det vakre Rhin-landskapet. Hun kom aldri tilbake. Skotske Idilia Dubb var på reise med familien i Tyskland da hun forsvant. Det ble lett etter henne over alt i lang tid, men først elleve år senere ble hun funnet - blant ruinene til borgen Lahneck. Under restaureringen av borgen kom noen arbeidere plutseligover skjelettet av en ung jente - Idilia. De fant også skisseblokken og dagboken hennes. Idilias venninne Genevieve Hill tok vare på dagboken og forsøkte å få den utgitt. Det lyktes ikke, men Idilias skjebne er likevel aldri blitt helt glemt. For noen år siden ble dagboken funnet, vel bevart, hos en stiftelse i Edinburgh.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203244353

EAN 9788203244353

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Skottland Tyskland

I 1851 var skotske Idilia på ferie ned familien i Rhinland. Hun var 17 år, og elsket å tegne og male. Derfor gikk hun ofte avgårde med skisseblokken under armen, for å finne nye steder å forevige. Under en slik tur, forsvant hun sporløst.

Ti år senere fant man levningene hennes i et tårn i nærheten. Trappen hadde kollapset, og derfor fant ingen på å lete etter henne der. Dagboken til Idilia lå også i tårnrommet, og Idilias venninne, Genevieve, redigerte, og prøvde å få den utgitt. Hun lyktes ikke da, men mange år senere ble den funnet i Edinburgh, og dette er resultatet.

En utrolig historie om en ung kvinne som døde så altfor tidlig. Litterært er den ingen høydare, men den er tross alt skrevet av en ung jente. Måtte ofte ta meg i å undres at dette er en virkelig historie.

• "Kjeltringer på Klosteret" av Philip Newth
  • "Den utvalgte" av Philip Newth