Ida

av (forfatter), Torstein Helleve (forfatter) og Esther van Hulsen (illustratør).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Boka tar utgangspunkt i et fossil som ble funnet i Messel i Tyskland på 1980-tallet, og som seinere har blitt kjent som fossilet Ida. Den beskriver hvordan det var da Ida levde, forteller om hvordan hun ble funnet, hvordan fossilet havnet på Naturhistorisk museum i Oslo og hva forskerne fant ut da de undersøkte fossilet.

For 47 millioner år siden levde det et lite dyr i jungelen i Tyskland. I 2009 ble hun verdenskjent under navnet Ida. I denne boken blir du nærmere kjent med henne, hvordan hun levde og hvem som levde sammen med henne. Du får også vite hvordan vi vet alt det vi vet om henne, og hvordan hun er i slekt med oss mennesker.

Endelig blir Ida levende igjen!

Oversatt til fransk, tysk, russisk, japansk og nederlandsk.
Vinner av flere priser i Frankrike, bl.a. den presisjetunge Les Prix La Science se Livre for beste vitenskapelige bok for barn.
Nominert til Kulturdepartementets priser for barne- og ungdomsbøker 2011, kategorien for beste illustrasjoner.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202337797

EAN 9788202337797

Omtalt tid Førhistorisk tid

Omtalt sted Europa

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Hva er jeg? - en bok om kropp, gener og personlighet" av Robert Winston
  • "Herr Bjørn i skapet" av Ragnhild Gjerstad