Ibsen

- "... den mærkelige Mand"

Gyldendal 2019 E-bok

Tett på Ibsens liv og virke.

Jo, Henrik Ibsen var en merkelig mann.
Han kunne være usikker, sky og underdanig, men også sjenerøs, skarpsindig og briljant. Han smisket med konger og hertuger, men raste mot autoritene, han var reservert det ene øyeblikket, kravstor det neste. Motsetningene i ham var mange. Nettopp det gjorde ham i stand til å skrive et mesterverk som Peer Gynt.
Henrik Ibsen var sønn av en fallert kjøpmannen i Skien. Han startet sitt voksenliv uten fullgod skolegang og støtte fra familien, og likevel fornyet han den dramatiske litteraratuen for en hel verden. Denne store fornyelsen er blitt kalt det borgerlige dramaet, og med Et dukkehjem skapte Ibsen sitt definitive internasjonale gjennombrudd.
IBSEN "... den mærkelige Mand" byr på hele den begivenhetsrike og spenningsfylte historien om vår store dikterbegavelse. Henrik Ibsen lengtet intenst etter livet, men viet seg helt og absolutt til diktningen.
Nyskapende mesterverk! Sverre Mørkhagen har skrevet en imponerende og modig biografi som forandrer vårt syn på Henrik Ibsen ... Det er en strålende og uhyre interessant bok. Ja, rett ut sagt en modig biografi ... spennende, dramatisk og rett og slett en sann svir å lese. Marius Wulfsberg, Dagbladet

ISBN13 9788205489004

EAN 9788205489004