I ulvenes skygge

av (forfatter) og Dag Biseth (oversetter).

Bazar 2008 Innbundet

Canada, 1867: En mann blir funnet skalpert og drept i sin egen hytte samtidig som en sytten år gammel gutt forsvinner. Alles mistanker faller på gutten, og for å renvaske ham tvinges moren til å følge sporene som går fra den drepte mannens hytte og inn i den dype, mørke skogen bakenfor. Hva skjuler seg i skogens innerste mørke?

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2008

Genre Krim

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Canada

Verken iskald eller ubehagelig, og mer en roman enn krim. En solid og fengende historie som tar seg god tid og har mange gode betraktninger til tross for litt klumsete oversettelse et par steder. Jeg vurderte å gi meg midtveis, men leste de siste 200 sidene i et strekk.

Å forsøke å få noe fornuftig ut av det er som å forsøke å fange vann med armene.

Han rekker meg et tinnkrus. Jeg nipper til det og blir overrasket.Han har gitt meg ekstra sukker, universalmiddelet mot alle lidelser.Om vi bare kunne søte alle våre sorger like lett.

Her er et knippe bøker jeg har tenkt å komme igjennom i løpet av sommermånedene. Her forventer jeg å finne nokså ny, men litt "umoderne" krim - det vi si krim/spenning med handling litt tilbake i tid og/eller i rustikke og naturnære omgivelser. Og med dertil hørende typer mennesker.

Leseliste.

• "Klostergangens stillhet - roman" av Alicia Gimènez-Bartlett
  • "Charlotte Gray" av Sebastian Faulks
  • "Golemen & dsjinnen - roman" av Helene Wecker
  • "Nærmeste pårørende" av Elsebeth Egholm
  • "En amerikansk forbrytelse - drapene i Osage County og dannelsen av FBI" av David Grann