I udyrets hage

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Cappelen Damm 2021 Heftet

I udyrets hage er en fascinerende beretning om avhengighet, seksualitet og en kvinnes søken etter å føle seg levende. I det ytre fører Adèle et liv der det ikke mangler noe. Hun er journalist i en kjent Paris-avis og bor i en strøken leilighet nær Montmartre med kirurgektemannen Richard og deres lille sønn. De drar på spennende reiser og tilbringer helgene ved havet. Men det perfekte livet gjør Adèle alt annet enn lykkelig. Av kjedsomhet strener hun langs grå gater for å treffe stadig nye menn, hun har sex med fremmede og med venner av ektemannen. Hun vet at hun er i ferd med å miste kontrollen, og at hun risikerer å miste familien. Likevel setter hun alt på spill, igjen og igjen. Leïla Slimanis debut I udyrets hage kom ut i Frankrike i 2014, dvs. to år før Vuggesang, som gjorde henne til et verdensnavn. Som i Vuggesang utforsker Slimani her hjemmet som arena for voldsutøvelse, undertrykkelse og ufrihet. Boken om Adèle er en fascinerende beretning om avhengighet, seksualitet og en kvinnes søken etter å føle seg levende.

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788202704056

EAN 9788202704056

Omtalt sted Paris

Flytende skreven, lett å lese. Litt dyster tone, livets meningsløshet som grunntone. Evig søken etter noe som det materielle gode livet ikke kan oppfylle. Litt annerledes med fransk miljø, Paris. Hovedkarakteren er ung kvinne som søker seg selv gjennom seksuelle opplevelser, stadig nye menn, med en ektefelle som hun stadig tar mer avstand fra, men er også avhengig av. Svik, bedrageri, men samtidig noe letthet over det. Det moderne livet?

Godt skrevet om sex-avhengighet, hvordan avhengigheten forsterkes og hvordan den setter alt annet på spill. Jeg tenkte også på om boken kan illustrere hvor meningsløst livet kan fortone seg.

Kjærlingheten er ikke annet enn tolmodighet. En trofast, glødende, tyrranisk tolmodighet. En vanvittig, optimistisk tolmodighet.

Misfornøyde folk ødelegger alt rundt seg.

Erotikken preget alt. Den la et slør over det banale, over tings meningsløshet.

• "Se oss danse" av Leïla Slimani
  • "Biografi over ulevde dager - roman" av Markus Midré