I stedet for dinosaurer

Oktober 2015 E-bok

Kjell Østby hadde øyeblikk av klarsyn da han kunne se seg selv som en genial fotograf, en snill sønn, en god far og en enda bedre ektemann, en som alle var glad i og beundret, ikke minst alle de vakre kvinene han så overalt, som bak hans noe slitte ytre kunne se at han var et funn av en mann. Da trodde han også at kaoset av bilder i hans indre en gang skulle vike for det store overblikket, og at han endelig skulle slå til!

"Tilværelsens usigelige flotthet" MERETE ALFSEN, DAGBLADET

"Tove Nilsen er en ypperlig forteller" EILIV EIDE, BERGENS TIDENDE

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Han visste ikke hvorfor vakre kvinner sjelden kunne lytte, verken lytte eller si noe interessant, kanskje hadde de nok med sin egen skjønnhet. Stort sett syntes han det ble som å kommunisere gjennom filtre av sminke, posering og flatterende uttrykk

Først å bli klar over sin egen utstråling, og så holde den tilbake. Låse den ned. Avsensualisere den. Normalisere den. Snakke den i hjel. Gjøre alt til samtaler og ord. Få livet til å dreie seg om nedlegging av sylteagurker. Gjøre det hele så hverdagslig at en mann til slutt fikk følelsen av å være gift med sin egen svigermor.

[...] Så lenge han fikk sitte her sammen med en som hadde hemmeligheter i håndleddene og sanselighet i smilet.[...]