I sommervinden

Oktober 2019 Innbundet

"Uforklarlig ulykkelig i min egen sønns bryllup, tenkte den psykomotoriske fysioterapeuten ute på tunet. Alle sanser var åpne. Likegyldig innstilt var han overhodet ikke. Men noen glede innfant seg altså ikke. Slik var det".

Henrik er skilt fra Mona og far til to voksne sønner. Nå skal den yngste brått gifte seg, mens eldstesønnen, den lukkede Simon, er sin fars evige bekymring.

Et bondebryllup innleder denne sommeren da Henrik har bestemt seg for å ta opp igjen et brutt vennskap. Han vil reise til musikkfestivalen i den hvite sørlandsbyen og oppsøke Mogens, den danske musikkviteren som lærte Henrik å lytte takt for takt. Den gangen foraktet man det stemningsfulle og banale, man omfavnet modernistene, man dyrket verkene til Schönberg, Berg og Webern. Henrik tok uforbeholdent imot Mogens' lære, helt til den fatale kvelden i kjellersalen på Høvikodden hvor den norske musikkeliten satt på gulvet og brakk grener i takt med John Cages diktopplesning. Også Mogens lot seg dupere av den zenbuddhistiske happeningen. Det var et svik, mener Henrik.

Eldstesønnen, Simon, dukker opp hos Henrik i sommerhuset på odden. Han har fått seg dame, og Henrik fatter håp også for ham. La dette bli en uforglemmelig sommer med Simon! tenker den lett desperate musikkelskeren. Og i festivalbyen er professor Mogens med sin skarpe tunge.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788249520756

EAN 9788249520756

Fysioterapeuten samlet på ros, den kom så sjelden

Uforklarlig ulykkelig i min egen sønns bryllup, tenkte den psykomotoriske fysioterapeuten ute på tunet. Alle sanser var åpne. Likegyldig innstilt var han overhodet ikke. Men noen glede innfant seg altså ikke. Slik var det. En grundig analyse av saksforholdet skulle være mulig å utføre. Han kunne når som helst sette i gang et rasjonelt begrepsapparat. Men kanskje like rasjonelt valgte han å registrere sin totale mangel på glede og straks akseptere faktumet.

De hadde begge vært innelukket selv, fanatiske og inne i sitt eget. Han i sin musikk, hun i sin spiseforstyrrelse

• "Fuglene under himmelen" av Karl Ove Knausgård
  • "Sommerlys, og så kommer natten" av Jón Kalman Stefánsson