I slik en natt

historien om deportasjonen av jøder fra Norge

Aschehoug 1994 Heftet

Av de vel 1700 jødene som bodde i Norge 9. april 1940, ble om lag 760 deportert av tyskerne. Bare 25 av disse kom tilbake. I denne boken forteller Ottosen hva som lå bak Hitler-Tysklands forfølgelse av jødene, hvordan Hitler og hans nærmeste menn tok alle midler i bruk for å nærme seg sitt mål om total utslettelse av Europas jøder. Dette er forfatterens femte bok om norske fanger i Tyskland under den annen verdenskrig. Illustrert. Har litteraturliste og diverse vedlegg.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788203260803

EAN 9788203260803

Serie Ottosen, K. Historien om nordmenn i tysk fangenskap 1-5. Bindene selges ikke enkeltvis (5)

Omtalt tid 1939-1945

Skjønnlitteratur og sakprosa.

Nokre bøker eg har lest og som har gjort inntrykk på meg. Anbefalast!

Bøker eg har lest og kan anbefala om krigen og holocost i særdeleshet.

• "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Fanget av krigen - norsk ungdom, tysk soldat og russisk krigsfange" av Leif Koehler
  • "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "Liv og død - historien om Sachsenhausen-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Nordmenn i fangenskap 1940-1945 - alfabetisk register" av Kristian Ottosen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Theta Theta - et blad fra motstandskampens historie 1940-1945" av Kristian Ottosen
  • "Falstad - en konsentrasjonsleir i Norge. Et glimt av helvete" av Egil Ulateig
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen