I skyggen av Eggen

storhetstiden, fallet og veien tilbake for Rosenborg ballklubb

Kagge 2014 Innbundet

Nils Arne Eggen skapte tidenes idrettseventyr i Trøndelag. Rosenborg ble suverene i Norge, deretter Nordens flaggskip og like før årtusenskiftet blant Europas beste fotballag. Suksessen gjorde klubben styrtrik.

I 2002 sa Eggen takk for seg. Dette er boka om hva som skjedde etterpå. Da kontinuitet ble erstattet av gjentatte trenerbytter og lederskifter. Da RBK gikk fra å være i en økonomisk særstilling til å måtte ty til sluttpakker og investorhjelp. Og da åpenhet og hjertevarme ble erstattet med moralsk forfall.

Rosenborg forsvant ikke bare fra det gode selskap i Europa. De mistet også det sportslige hegemoniet i Norge. Nå forsøker klubben å finne tilbake suksessoppskriften.

I Skyggen av Eggen er den usminkede historien om hva som har skjedd i Norges største fotballklubb etter årtusenskiftet. Hovedpersonen er mannen som ga seg for tolv år siden: Nils Arne Eggen.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Omtalt sted Trondheim

Omtalt person Nils Arne Eggen

• "Det vakre spillet - engelsk fotballs historie (uten alt det kjedelige)" av Thomas Aune
  • "Godfoten - samhandling - veien til suksess" av Nils Arne Eggen
  • "Budbringeren" av Gert Nygårdshaug