I min fars hus

Juritzen forlag 2018 E-bok

Catharin er fem år og burde ha vært et lykkelig barn. Far er prest, mor en vakker sykepleier. Men alt er ikke som det skal i huset. Catharin er redd hun ikke vil oppleve den neste fødselsdagen sin. Er det ingen voksne som kan se hva som skjer? Dette er en sterk fortelling om misbruk av barn. Teksten er unik fordi det er barnet selv som forteller på sin enkle, naive måte. Historien vil fange deg, og det vanskelige overskygges av behovet for å lese mer.

Ingegerd Henriksen har bakgrunn som lærer i ungdomsskolen, har vært skrivende journalist og tekstforfatter i reklamebransjen. De siste 35 årene har hun vært programleder og reporter i NRK Radio.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2018

Denne boken ramlet ned i postkassen min en dag på sensommeren, sendt fra Juritzen. Selv om det alltid er hyggelig å få bøker, må jeg innrømme at jeg kviet meg litt for å lese denne. Ryktene om at boka er en tøff lesing hadde nemlig nådd meg også. Samtidig ønsket jeg å lese den, så jeg bet tennene sammen og leste boka en dag jeg fant meg selv alene på hytta. Kanskje like greit at jeg var alene, for dette var tøff lesing og tårene falt ganske tett.

Boka er hjerteskjærende, sår, vond, tøff og ekkel. Er man forberedt på det, går lesingen forsåvidt greit. For selv om innholdet er vondt, er selve skrivestilen enkel og det tar ikke lange tiden å lese gjennom boka.

Dette er en historie jeg tenker mye på og som kommer til å være med meg lenge.

For full anmeldelse, se: Edge of a Word: I min fars hus

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Så ufattelig vond, men så utrolig viktig bok. Jeg gråt og ble tidvis kvalm. En modig, sterk og ærlig bok, om en 5 år gammel jentes kamp for seg selv og sin søster.
Boka er vanskelig å lese, men den er hjerteskjærende bra skrevet. Den kommer til å sitte i hjertet og tankene mine i lang tid fremover.
ANBEFALES!

Flott debutbok av forfatteren!

Dette er en sterk fortelling om misbruk av barn.

Les hele omtalen her

Lest i 2020

• "Hjertevokteren" av Alexandria Blockfeldt Dahl
  • "Det sterke kjønn - min kamp for å bli kvinne" av Marianne Nordli
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Stum sitter guden" av Anna Jansson
  • "Sekten som gjenoppsto" av Mariette Lindstein