I Ingstads fotspor

på villmarkstur i Canada

av (forfatter) og Sverre Hovind (illustratør).

Tun 2009 Innbundet

Forfatteren utforsket sommeren 2007 de samme kanadiske villmarksområdene som Helge Ingstad beskrev i "Pelsjegerliv". I tillegg til historier fra villmarken inneholder boka tips om turplanlegging, forberedelser, reise, mat og utstyr, og om utfordringene med å ta med seg hund utenlands.

Sommeren 2007 utforsket forfatteren og vorsteheren Leik de samme kanadiske villmarksområdene som Helge Ingstad beskrev i sin berømte bok Pelsjegerliv. Mektige naturopplevelser med tunge bæringer, ville stryk, skogbrann og møter med dyr som bjørn, ulv og moskus beskrives med humor og selvironi, men samtidig med en tydelig ærefrykt og respekt for den "urørte" naturen. Det trekkes paralleller til Ingstads skildringer underveis. Ruta gikk fra Lutsel K'e (Snowdrift) inn til østenden av Store Slavesjø, opp legendariske Pikes Portage til Artillery Lake, over tundraen til Ingstad Creek, ned Snowdrift River til Store Slavesjø og tilbake til Lutsel K'e. I tillegg til en drivende god villmarksberetning får du mangfoldige tips om turplanlegging, forberedelser, reise, mat og utstyr og ikke minst om utfordringene knyttet til det å ta med seg hund utenlands.

Forlag Tun

Utgivelsesår 2009