I hine hårde dage

gamle norske kriminalhistorier

Cappelen 2003 Innbundet

Boka omhandler norske kriminalsaker fra slutten av 1500-tallet til midten av 1800-tallet. Alle sakene er fra virkeligheten og bygger på originale rettsdokumenter som gir detaljerte beskrivelser av steder og begivenheter, levende karakteristikker av personene, og ordrette replikker slik de falt fra ofre, vitner og gjerningsmenn. Har litteraturliste, kommune- og stedsregister.

Præsterne skal nogle Gange besøge de Fangne og Misdædere, som sidde paa deres Liv i Fængsel for deres begangne Synder, paa det de ikke skal besvære deres Samvittigheder i Døden og saaledes rykkes bort herfra i deres Sinds modvillige Forhærdelse. Fra Kirkeritualet 1685.
I hine hårde dage omhandler norske kriminalsaker fra slutten av 1500-tallet til midten av 1800-tallet. Alle sakene er fra virkeligheten og bygger på originale rettsdokumenter som gir detaljerte beskrivelser av steder og begivenheter, levende karakteristikker av personene, og ordrette replikker slik de falt fra ofre, vitner og gjerningsmenn. Historiene er fulle av dramatikk og tragedier, mysterier og menneskeskjebner i en tid og en virkelighet som på mange måter er ulik vår egen ¿ og på mange måter lik.
Anmeldelser:
"I hine hårde dage hevder seg svært godt i årets norske kriminallitteratur" Per Haddal, Aftenposten Les hele anmeldelsen
"Den er fullt på høyde med en god kriminalroman. Forskjellen er at historiene her er fra virkeligheten. God fornøyelse - til skrekk og advarsel." Slekt.no Les hele anmeldelsen
Les også:

EAN 9788202215361

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet 1500-tallet 1600-tallet

Omtalt sted Norge

• "Kors, sverd og rose - fransk litteratur fra middelalderen" av Helge Nordahl
  • "For konge og fedreland - kvinner og menn i norsk krigshverdag 1550-1905" av Ørnulf Hodne
  • "Norske slott, herregårder og gods" av Eva Valebrokk
  • "Trollmakter og godvette - overnaturlege vesen i norsk folketru" av Olav Bø