I havet er det krokodiller

Enaiatollah Akbaris historie fra virkeligheten

av (forfatter) og Jon Rognlien (oversetter).

Gyldendal 2011 E-bok

Ti år gammel blir Enaiatollah Akbaris smuglet ut av Afghanistan av moren. De kommer til Pakistan, men en morgen er moren borte, og Enaiatollah er alene. Den videre reisen blir en reise der farene lurer bak hver sving, men også en reise med vennskap og lojalitet blant mennesker som deler samme skjebne. Vi følger Enaiatollah på den lange ferden mot et trygt liv i Italia.

Bare ti år gammel blir Enaiatollah Akbari etterlatt alene i en flyktningeleir i Quetta i Pakistan, etter at han har flyktet fra Afghanistan sammen med moren sin. I denne romanen forteller Fabio Geda den gripende historien om en fem år lang ferd mot frihet. En kveld som alle andre kvelder ber Enaiatollah Akbaris mor ham love tre ting: Aldri bruke narkotika. Aldri bruke våpen. Aldri stjele. Han lover å gjøre som hun sier. Dagen etter har hun dratt sin vei. Enaiatollah må klare seg alene. Han tror han er ti år gammel. Reisen mot friheten går via Iran, Tyrkia og Hellas, hele veien med trusselen om arrestasjon hengende over seg. Enaiatollahs reise er en dramatisk odyssé i et landskap der farene lurer bak hver sving - men også i en verden full av lojalitet og vennskap blant mennesker som deler den skjebnen det er å være på flukt. Etter fem år kan Enaiatollah Akbari igjen leve et vanlig liv som andre tenåringer. Dette er hans historie, og samtidig et høyst aktuelt dokument om skjebnen til stadig flere mennesker som av forskjellige årsaker er tvunget til å forlate sine hjem til fordel for en usikker skjebne i ukjent land.

ISBN13 9788205422346

EAN 9788205422346

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Italia Afghanistan Pakistan

Omtalt person Enaiatollah Akbaris

DEN SANNE HISTORIEN OM ENAIATOLLAH

av Moritz Anglero
Boken heter "I havet er det krokodiller" og er en roman som er basert på en sann historie om Enaiatollah.
Forfatteren heter Fabio Geda, og er født i Torino Italia. Han har utgitt to andre romaner, men "I havet er det krokodiller" er den beste hittil .
boken ble nominert til Streng-prisen i 2011.

Boken handler om en ti år gammel gutt som heter Enaiatollah Akbaris. Han bor i en liten landsby i Afganistan med moren, men det er farlig i Afganistan!
En natt smugler moren dem ut av landsbyen. De reiser til en større by, Kandahar, men under reisen forlater moren han, og det eneste hun sier er "du må love meg og aldri bruke narkotika, aldri bruke våpen og aldri stjele", også forlater moren ham (dette er bare en del av historien).
Og fra Kandahar blir han smuglet til en stor by i Pakistan som heter Quetta.
Og hele reisen kan du lese om i boken.

Jeg likte denne boken fordi den hadde spenning, reise og har en bra slutt.
Jeg foretrekker denne boken til de som liker bøker om livet.
Jeg syntes at denne romanen var en veldig bra bok, og jeg gir den en terning kast 5.

Før du kan engasjere deg i andre, må du finne en måte å ha det bra med deg selv på. Hvordan kan du gi kjærlighet hvis du ikke elsker ditt eget liv?

Fraværet av et menneske merker man i de små ting.

Håpet om et bedre liv er sterkere enn noen annen følelse.

"Hvordan går det an å endre livet sitt slik, Enaiat? En morgen. Et farvel."
"Det er bare å gjøre det, Fabio."

Frykten er tiltrekkende når man ikke vet hva den handler om.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Stadig flere bøker tar for seg dette temaet.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• "Vi trenger nye navn" av NoViolet Bulawayo