I et hus i Alvdal

eldstesønnens historie

Nova 2015 Heftet

Tredje bok i trilogien fra Alvdalsaken, fra forfatteren av "Mammas svik" og "Brev til min datter".
Hvordan gikk det videre med de berørte i Alvdal-saken? Hvilke konsekvenser har det hatt å vokse opp i familien til den overgrepsdømte moren? Fortsatter det flere spørsmål enn svar ... Siste ord er ikke sagt i Alvdal-saken - det er eldste sønnen som forteller. Dette er Kevins historie.
«Livet forandret seg da politiet kom og hentet mamma og meg tirsdag 15. desem-ber 2009. Lite visste jeg da jeg sto opp den morgenen at noen timer senere skulle livet mitt bli snudd fullstendig på hodet, for aldri mer å bli det samme.»
(Kevin, 2014)
Anne-Britt Harsem har vært tilknyttet Nova forlag siden 2011. Hun skriver innen flere sjangre, men har de siste årene hatt hovedfokus på biografi/ dokumentar. Hun har også drevet eget forlag.
Tidligere utgivelser på Nova Forlag:
Debuterer med roman høsten 2014; .Det perfekte rom". Edvard Munch for unge lesere (2012), Mammas svik (2012) og Brev til min datter (2013).

Forlag Nova

Utgivelsesår 2015

Serie Alvdalsaken (3)

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Hedmark Akershus

Hovedpersonen i boken "Kevin", forteller troverdig og tilsynelatende oppriktig om sin oppvekst, frem til i dag som voksen. Boken setter følelser i sving, og gir et viktig innblikk både i hvordan han har hatt det med seg selv, og i forhold til/med andre, både før og etter. Han virker svært reflektert, og refleksjonene hans i denne boken henger med leseren i ettertid. Dette er en viktig bok, som mange burde lese. Ved å ta med seg "Kevin"s følelser, erfaringer og bidrag videre - tror jeg man får en bredere forståelse av flere og viktige psykologiske tema. Kanskje en dag det er du som å si fra?
Jeg anbefaler denne boken sterkt, spesielt til foreldre (også fedre!), samt lærere, barnevernsansatte, helsesøstre - og alle andre.. :-)

En viktig bok om hva vi ikke ser og hvordan systemet kan svikte enkelte. Også en påminnelse til alle som har med barn å gjøre, de er utrolig lojale mot sine foreldre. Sterk historie!

Utrolig sterk historie, en dokumentar om hvor sterke lojalitetsbånd barn kan ha til sine foreldre , uansett hva de har gjort og gjør. Kevin, eldstesønnen i Alvdalsaken, forteller sin historie, en historie om overgrep, fyll, omsorgssvikt og mishandling. Selv er han i dag uføretrygdet pga OCD (tvangslidelse), har gått årevis i behandling, men har heldigvis greid å etablere seg med samboer og barn og de har det godt sammen. Vond bok å lese, men gir mye innsikt.

Jeg leste "mammas svik" da denne plutselig dukket opp. Etter å ha lest den forrige ønsket jeg å lese denne da man får "Kevins" side av saken. Som den foregående er den rå og brutal, men samtidig viktig.

Siste boken om den rystende overgrepssaken på Alvdal. Nyttig bok å få med seg men langt i fra så sterk og bra som den første boka.

Det er vanskelig med følelser. Man kan ikke skru dem av eller på.

Er det noe man har nok av på en glattcelle, er det tid til å tenke.

Det finne ingen unnskyldninger for vold og overgrep mot barn, men det finnes forklaringer.

Det kan virke som om barns lojalitet til sine foreldre er uendelig. Hvordan er det mulig ?. Kan båndet mellom barn og foreldre noen gang bli brutt ?

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

• "Barneranerne" av Anne-Britt Harsem
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Angelica - en varslet tragedie" av Jon Gangdal
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "Jakten på en overgriper - Annetts historie" av Therese Ridar
  • "Ti år i frihet" av Natascha Kampusch
  • "Therese - mammas historie" av Inger-Lise Johannessen
  • "Odin - en mors kamp for sin sønn" av Katrine Olsen Gillerdalen
  • "Lena fra Tysfjord - en historie om rasisme, svik og forsoning" av Anne-Britt Harsem
  • "Da Tina ble drept - en kriminaldokumentar" av Erlend Frafjord
  • "Orderud - avhørene, løgnene, de nye sporene" av Øystein Milli