I en skreppekars fotspor

Halvor Asbjørnsen i utvalg

av (redaktør).

Boksmia forl. 2007 Innbundet

Boken inneholder utvalgte tekster av skreppehandleren Halvor Asbjørnsen fra Vinje i Telemark. Han refererte sagn og fortellinger, skrev lokalhistoriske artikler, sosialreportasjer, biografiske framstillinger og sanger som han gav ut i hefter og solgte på sine turer.

Skreppehandler Halvor Asbjørnsen (1845-1925) fra Vinje i Telemark skrev og gav ut hefter og sanger, som han solgte i tillegg til vanlig kram og tok 20 eller 30 øre for. Heftene inneholder sagnstoff fra Telemark, historisk stoff særlig om framveksten av industribyene Notodden og Rjukan, fortellinger om forkynneren Vis-Kari fra Flå i Hallingdal og skarpe sosialreportasjer om fattigfolk i Flå og guttene på behandlingshjemmet Toftes Gave på Helgøya i Mjøsa. Lokalhistoriker Ragnar Moen på Notodden har sporet opp heftene. Boka inneholder et utvalg av Asbjørnsens stoff. Den har også et omfattende billedmateriale fra den tida Asbjørnsen vandret med skreppe og hefter.

Forlag Boksmia forl.

Utgivelsesår 2007