I Brokiga Blads vann

figurer

av (forfatter) og Per Qvale (gjendikter).

Gyldendal 2000 Innbundet

I de ti novellene lever kunstnere og bønder, overklasse- og småkårsfolk side om side. Handlingen spenner fra keisertidens Wien til Västerbotten, fra ingenmannslandet mellom øst og vest i Berlin til bibelsk tid.

I Brokiga Blads vann svømmer det rare ting, for eksempel de fiskene som tante Lydia maler inn i bildet hans en natt hun ikke får sove. Brokiga Blad er kallenavnet til Herman Andersson, en ivrig svensk landskapsmaler som bor på Lydias pensjonat og selger malerier til folk i nabolaget. En dag selger han ett til en blind mann. I de ti novellene . eller fablene, eller skrønene . i den svenske forfatteren Torgny Lindgrens fargerike og frodige samling lever kunstnere og bønder, overklasse- og småkårsfolk side om side. Torgny Lindgrens varme omsorg omfatter dem alle, og den strekker seg både til papegøyen som er opphavet til et ledemotiv i Mahlers mest berømte symfoni, og til det helbredende treet Una. Handlingen spenner fra keisertidens Wien til Västerbotten, fra ingenmannslandet mellom øst og vest i Berlin til bibelsk tid. Rundhåndet livsvisdom, ironi, høykomikk og historiske stjernesituasjoner fyller denne samlingen og tyter ut av den som ut av et overflødighetshorn.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275188

EAN 9788205275188

Å skrive er nesten det samme som å fotografere.

• "Orms veg på berget" av Torgny Lindgren
  • "Lyset" av Torgny Lindgren
  • "Falkefuglen - om kafedrankere, politifolk og den fagre Magelone" av Peter Bichsel
  • "Bat Seba" av Torgny Lindgren
  • "Fernando Pessoas tre siste dager - et delirium" av Antonio Tabucchi