I all fortrolighet

av (forfatter) og Per Frick Høydal (forfatter).

Cappelen 2001 Innbundet

Forfatternes tanker går under huden på mennesker og stimulerer til forandring der alt synes lukket og låst. I denne boken er det verktøyet deres som står i fokus, nemlig tenkningen, holdningen, grepet som kan yte mennesker livshjelp.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202204938

EAN 9788202204938

Lettlest bok med en del gode innspill og tanker, men også en stor porsjon godtkjøpsfilosofi med skremmende lettvinte holdninger. Eksempel:

Side 27: "Jeg har alltid trodd at den fortellingen jeg har om livet mitt, er et korrekt referat av det som faktisk har skjedd. Men jeg har laget referatet. Og det skaper livet mitt." Feil.

Livet ditt er for størstedelen skapt av ytre omstendigheter du er uten innflytelse på - ingen har valgt sin familie eller det samfunnet de er født inn i. Er du uten kontakt med virkeligheten, kan du selvsagt gjøre om livet ditt til en fortelling om noe helt annet, slik don Quijote gjorde. Men da er du i en tilstand de færreste av leserne befinner seg i.

Side 24: "Det er jeg som velger min fortelling om mitt liv. Livet blir som jeg forteller." Feil.

Dette er ønsketenkning, magisk tenkning. Man kan fortelle de hyggelige tingene og de morsomme episodene fra livet sitt og ta den vinklingen overfor folk man ikke kjenner godt. Men det vil ikke endre noe som helst ved det av livet ditt som hverken er hyggelig eller morsomt, og det burde forfatterne med sin livserfaring vite.

Det går an å hjelpe et menneske til å skape en annen fortelling...som løser og ikke låser.

Jeg har en venn som pleier å si at det er bare en moden frukt som er en myk frukt, men noen mennesker velger å være eplekart hele livet.

• "Jo visst kan Lotta sykle" av Astrid Lindgren
  • "Kjærlighetens fem språk - hvordan uttrykke hjertevarme overfor den du er glad i" av Gary Chapman
  • "Dikt i samling" av Halldis Moren Vesaas
  • "Ona fyr - for deg som vil lykkes sammen med andre" av Ingebrigt Steen Jensen
  • "Putte i blåbærskogen" av Elsa Beskow
  • "Dyp - roman" av Henning Mankell
  • "Jul i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Livsfilosofi - et personlig bidrag om følelser og fornuft" av Arne Næss
  • "Barna i Bakkebygrenda" av Astrid Lindgren
  • "Bibelen - Den hellige skrift"
  • "Vita brevis - Floria Aemilias brev til Aurel Augustin" av Jostein Gaarder
  • "Geitekillingen som kunne telle til ti" av Alf Prøysen